Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Gästriklands Tak - Lustigknopp 402 möh - #peakofsweden

Vi besökte Gästriklands tak den 30 mars 2014.

När vi besökt Gästriklands tak, Lustigknopp var det fullt med snö kvar på den lilla skogsvägen in till parkeringen.  Därför fick vi parkera vid infarten längs med den större skogsvägen.

Påsklov i fjällen och några åk slalom för korsbandsskade fru Traneving

Under årets påsklov for vi som vanligt till vår stuga i Idre. Detta blev 4 veckan för säsongen och också avslutningsveckan för oss vad gäller skidåkning.

Det varierar numera hur många av våra ungdomar som följer med. Denna vecka hade vi med oss vår äldsta son Tobias och vår yngsta dotter Amanda.

I natt sov vi ute, minus 12 grader, tälta i mars - vårt projekt "Adventure Nights 2013"

Så var det dags för mars månads övernattning i vårt projekt - Adventure Nights 2013.

Vi ska hålla en föreläsning

Som ni kanske sett i nyhetsbrevet och under aktuellt här på Utsidan så ska vi för första gången gemensamt hålla en föreläsning. Den ska handla om att  komma ut och vandra eller andra friluftsaktiviteter i närområdet eller en bit bort
Viill ni bli inspirerade och få tips på näräventyr, så tycker jag ni ska komma
Vi kommer att visa bilder från nära vandringsleder. Det kommer också att visas turer från övriga Sverige och Alperna. Här ges användbara vandringstips och andra intressanta berättelser som rör äventyr med kajak, canadensare och Geocaching.
Vi kommer även diskutera med er om tips, frågor och andra friluftsidéer.
Utebildarna anordnar 1 gång i månaden föreläsningar med friluftstema och vi är först ut.

OBS: Medlemmar på Utsidan har rabatt. Det syns på anmälningslänken

När: Redan nu på onsdag 6 mars 18.30
Plats: Fjällgatan 23B, Stockholm. Stiftelsen Hälsans Hus.

Boka plats på föreläsningen HÄR

Thomas & Helena

Om att få mer användning av sina turskidor trots att man bor i storstan....

Med stormsteg närmar vi oss vintern här i Sverige. Många med oss drömmer om vita fjäll och härlig turer på skidor. Tyvärr blir inte turerna på fjället så många om året som man själv skulle önska.

Vi får ofta frågan vad man kan göra för att komma ut lite oftare på tur?