Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Bornsjön i Kolmörker

Vi skulle till Biltema och passade på , trodde vi, att gå en lite kort naturstig vid Bornsjöns Naturreservat. Men det visade sig att den var 11 km (Bornsjöleden) så det hann bli väldigt mörkt innan vi var framme. Vi tog även alldeles för lång tid på oss under lunchen då vi hade hur mysigt som helst

Hur som helst var det en jättefin led den tiden vi såg något.
Vi plockade fram Primus värsta pannlampa så det blev nästan som dagsljus så vi klarade oss rätt bra ändå fast vi såg ju inget på slutet

Till Biltema hann vi inte innan de stängde.

Positionen är lagd där vi parkerade bilen

Vacker höstvandring - 12 km i Grimsta Naturreservat

Den 6 november 2010 vandrade vi en rundtur på 12 km i Grimsta Naturreservat.

En perfekt start och mål för oss eftersom vi inte bor så långt från Hässelby Slott. Vi har varit många gånger i Grimstaskogen. Helena rider ofta här med Vällingby Ridklubb och ibland har vi gått ut på kortare kvällsturer i reservatet. Nu hittade vi en fin rundtur på 12 km.

Nu har vi kommit på vart vi ska vandra under vintern!!! (Judarskogen)

Helena fick influensa och var så dålig att vi inte kom iväg en helg i oktober överhuvudtaget. Helgen efter var Helena fortfarande dålig, men ville ändå komma ut. Då hittade vi en 2 km slinga runt Judarsjön i Bromma. Vi belv väldigt överraskade att så fint område kunde finnas mittemellan villaområdena i Bromma (Åkeshov)

Vi hittade en markerad naturstig som först gick in i Judarskogen och sen runt Judarsjön. En kort men jättefin tur som vi kan rekommendera. PDF finns på hemsidan.

Judarsjön

Upplandsleden - En missad halv etapp utanför Enköping

Vi hade missat en etapp på Upplandsleden innan Enköing och denna tog vi nu den 16 oktober.

Vi trodde nog att denna var rätt tråkig, därav överhoppet, men vi misstog oss grundligt. Detta var, trots att det inte förekom några sjöar, en riktigt bra halv etapp.
Vi hade tidigare slutat i Hällsta och där startade vi nu ute på en åker.

Sista och vackraste etappen på Roslagsleden

Den 9 oktober 2010 vandrade vi sista sträckan på Roslagsleden, Sandviken till Grisslemhamn. En sträcka på 20 km.