Bloggar > Traneving Outdoor

Traneving Outdoor

2016 Peak of Denmark 2014 - 2015 Peak of Sweden 2013 Adventure Nights 2012 Årets Näräventyrare 2011. Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet. Titta gärna in på vår hemsida http://www.traneving.se för att se allt vi har gjort.

Prova på dag i Friluftsliv för funktionshindrade 22 augusti Placerad på karta

Här ska vi vara med och föreläsa. Känner ni någon funktionshindrad som är sugen på att testa på friluftsliv så är denna den perfekta dagen

Välkommen på aktivitetsdag
för funktionsnedsatta på Lillsved, Värmdö, 22 augusti

En fullspäckad dag Prova På aktiviteter med tema natur och friluftsliv

Vad sägs om
• Geocaching (modern orientering med GPS)
• Zoom (terränggående, eldriven cykel)
• Ridning
• Skogspromenad med friluftskunskap
• Havskajak
• Föreläsningar av en av Sveriges mest erfarna friluftsmänniskor och 2013 och 2014 års näräventyrare. Thomas och Helena Traneving samt Anders Andrae
Bland annat får man reda på hur man beter sig i naturen och vart man kan ta sig fram med rullstol.
Programmet ser ut så här
• 10.00 – 10.30 Fika, genomgång av dagens program
• 10.30 - 12.00 Prova på
• 12.00 - 13.15 Lunch och föreläsning
• 13.15 - 16.00 Prova på
• 16.00 - 16.30 Fika
• 16.30 - 18.30 Prova På
• 18.30 Grillkväll över öppen eld, kött och ett vegetariskt alternativ

Allt detta för enbart 300 kronor, 150 kronor för assistenter/ledsagare. Summan sätts in på Anders Andraes personkonto 680116-6338. Skriv ert namn och Lillsved när ni betalar.

Vid frågor, vänd er till Anders Andrae som är huvudansvarig, [email protected].

Facebookevent

Thomas, Helena och Anders

Postat 2015-08-12 20:39 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring på Västra Vätterleden vid Granvik (etapp 1) - Peak of Sweden

Vi vandrade Västa Vätterleden 25 juli 2014 med start och mål i Granvik (vi gjorde vår egen rundslinga för att komma tillbaka till vår bil).

Det gamla bruket vid Granvik......

Att vandra Västra Vätterleden är en härlig vandring i en vacker, omväxlande och även historiskt intressant del av Västergötland. Västra Vätterleden består av totalt 189 km led fördelat på åtta etapper.

Etapp 1 startar vid Stenkällegården och förbinds med Bergslagsleden. Granvik, där vi valde att starta/sluta, ligger längs med etapp 1. I Granvik låg på 1500-talet Granwicke såg där Gustav Vasa lät såga timmer till Vadstena slott. Kring Granvik finns ett flertal trevliga tema- och strövstigar.

Det är kuperad terräng.....

På vår hemsida hittar du en översiktskarta samt kartor över varje etapp.

Rundslingan vi vandrade blev 6 km lång vilket var precis lagom i värmen (28 grader varmt).

Fin skog....

Vår runda passerade Djäknesundet där badplatsen, dass och ett vindskydd finns. Här passade vi på att ta ett dopp i vättern.

Vindskyddet vid Djäknesundet......

I viken innan Jättaberget tog vi en paus. Här, längst ute på udden, finns en bänk och bord. Vi badade och tog en kopp kaffe innan vi följde en gammal stig in mot den gamla tältplatsen vid Mon (se kartan vi gjort över vår vandring).

Stigen vi valde att vandra var inte speciellt väl använd och bitivs var den helt borta. Troligtvis var den mer upptrampad när campingplatsen var mer bebodd. Då och då hittade vi oranga markeringar på träden. Här har det helt klart en gång i tiden funnits en markerad led.

Inte så många som vandrat denna stigen den senaste tiden......

Det är i sådana här lägen, när man inte är riktigt säkert på exakt var man är, som man är glad över sin GPS. Tack vare GPS och friluftskartan var det inga problem att hitta till Mon.

I Mon stod bara en husvagn. Det såg väldigt öde ut. Nästan som om campingen som inte var i bruk längre.

Efter Mon följde vi ridvägen som går i skogen (innanför landsvägen) tillbaka till Granvik.

Thomas i Granvik vid parkeringen.....

Klicka här om du vill se fler bilder från vår vandring, ladda ner etappkartor eller den karta vi själv gjort.

www.traneving.se

/Helena och Thomas

#25topparisverige #peakofsweden #29nationalparkerisverige #västravättern #vättern #vätterleden #västravätterleden #merrell #revolutionrace #primus

Postat 2014-12-10 21:20 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Geocaching Peak of Östergötland och Västergötland

När vi var på Västergötlands tak Galtåsen 362 m.ö.h tog vi först en cache vid toppen

GC1B9X8 ▼       Galtåsen    En cache av Gråtroll

Efter det vill vi lägga ut en cache själva och det gjorde vi

GC59K4J ▼

Peak of Västergötland

En cache av Traneving

Vi la den i närheten där man parkerade bilen. Efter några veckor fick vi ett meddelande från en cachare som ägde marken runtomkring, att det skulle grävas med en grävskopa precis där cachen låg, så hon flyttade cachen 15 meter och nu finns den kvar fast ledtråden är 20 meter rakt norrut från positionen så att nu går den i alla fall att hitta. Ingå¨r i serien Peak of Sweden.

Se mer på hemsidan om Geocaching i Västergötland

När vi var på Östergötlands tak Stenabo 328 m.ö.h så fanns det ingen cache på platsen så vi la ut en egen på plats.

GC57V19 ▼

Peak of Östergötland

En cache av Traneving

Denna har visat sig vara 15 meter från positionen så vi har fått hjälpa en del människor att hitta den Har just nu ändrat ledtråden så att det ska bli lättare att hitta den nästa gång. Denna ingår i serien cacher Peak of Sweden

När vi vandrade Östgötaleden gick vi förbi några cacher En i ett naturreservat

GCQP97 ▼ Hallsta ängar En cache av Vallascouterna Mohikanerna

Se mer bilder om Geocaching östergötland på hemsidan

Postat 2014-12-06 19:19 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Geocaching på Gotland och Öland Placerad på karta

Geocaching på Öland och och Gotland

På dessa öar har lade vi inte ut några egna cacher då det fanns cacher på topparna

På Ölands tak, som inte var så svår att bestiga men svår att hitta fanns det en cache vid en fin Ölandskvarn. Mer information om cachen och mer bilder har du på vår hemsida

Geocaching Öland

På Gotland tog vi cacher över hela Gotland

På Gotlands Tak åt vi ju frukost med en räv innan vi tog taket och cachen

Räv på Gotland

Vi gjorde sedan Gotland och fick se Gotland från sin bästa sida

Ner till södra udden och Hoburgsgubben med en cache vid Gubben

Hobursgubben

och till Norra Gotland och Fårö

Fårö

Vid östra Kusten vid raukar plockade vi även här en cache.

Amanda

Gotland är vackert

Raukar

Se alla tre cacherna och vackra bilder från Gotland på vår hemsida

Geocaching Hälsningar från

Postat 2014-11-22 16:56 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Geocaching #Peakofsweden En serie cacher av Traneving Placerad på karta

Geocaching #Peakofsweden En serie cacher av Traneving

#29nationalparkerisverige även det en serie i #Peakofsweden

Som vi tidigare skrivit har vi haft som projekt att plocka en geocach på alla toppar och efter ett tag även lagt ut geocacher i Nationalparker

Vad gäller Blekinge fanns det en cache på högsta toppen Rävabacken 189 m.öh

GC47R3   Blekinges högsta punkt´

N 56° 26.476 E 014° 31.649             En cache av ´lonsboda´

men vi kom även till Bofalssbacke 180 m.ö.h som tidigare traditionellt var högsta punkten innan man upptäckt att man mätt fel.

Här la vi ut vår första cache i Serien #Peakofsweden som består av en massa toppar i Sverige idag 15 st , men som sagt denna var den första, fler kommer

Eftersom denna var den första gav vi den en väldigt speciell låda (stort vedträ) som ni får se om ni åker dit !!!!

Geocaching #Peakosweden

GC4YEAY ▼   Bofallsbacke

En cache av ´Traneving´

N 56° 14.256 E 014° 28.299

Blekinge Geocaching på hemsidan

När vi var på Blå Jungfrun, som faktiskt ligger i Småland, inte Öland, lade vi även ut en cache mittpå ön i Nationalparken

Vår egen cache utlagd den 5 november 2014

Vi var på toppen av Nationalparken Blå jungfrun 84 m.ö.h En lämplig plats för en cache. Denna finns med i en serie med #Peakofsweden #29Nationalparkeisverige.

OBS DENNA ÄR EJ FTF ÄN (Det betyder att ingen har varit där och varit först på den, vilket inte är så konstigt när den lades ut igår och att det inte går några turbåtar dit. Vi får väl se vem som hinner först.

1. Peak of Skuluskogen Nationalpark
  2. Peak of Blå Jungfrun Nationalpark

GC5G1TM ▼   TC

Peak of Blå Jungfrun Nationalpark

Gömd : 11/05/2014

N 57° 15.147 E 016° 47.612

På Smålands topp Tomtabacken fanns det en cache precis intill toppen. Denna topp är även Götalands högsta punkt 377 m.ö.h