Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring i Norge och Toppbestigning av Elgåhogna 1460 möh

Vi startade dagens vandring vid parkeringen i Dalset. Parkering är väl att ta i men här finns plats för ett par bilar att trycka in sig på den smala grusvägen. Dalset ligger på 745 meter över havet.

Start: Dalset 745 möh. (strax innan Elgå, Norge. Väster om Grövelsjön)

Trafikolycka och inga vandringar sedan den 1/10 2012

Den 1/10 var jag med om en alvarlig trafikolycka som innebar ambulanstransport till sjukhuset.

Efter genomförd magnetröntgen konstaterades att höger sida av kroppen hade en del mindre och en del större skador.

Vandring runt Dovra Sjöar i Örebro län

Efter ett par dagar i vår sommarstuga började vi och en av våra söner (Jeppe) bli rätt rastlösa.  Vi tittade igenom vandringsutbudet i länet och bestämde oss för att åka till Dovra Sjöar som ligger vid Östansjö (Hallsberg).

Parkeringen till vandringsleden runt Dovra Sjöar är väldigt fint iordninggjord med eldstad och raststuga.

Vandring på Skånelden - Etapp 18 - Bulltofta till Torup, 14 km

Skåneledens Etapp 18 är 14 km lång och följer till stor del en gammal banvall, numera cykelled och passerar genom ett uppodlat jordbrukslandskap. Etappen är mycket lättvandrade och man stöter på flera fiskedammar under vandringen.

Denna led har Helena ”tvingats” cykla en mängd idrottsdagar eftersom barnen som gick på Videdalsskolan ansågs ha för nära till Torup för att få åka buss. Väl framme i Torup skulle alla springa orientering. Alla andra skolor i Malmö fick åka buss ut till Bokskogen. Ja, ni kan säkert gissa hur sura barnen som gick på Videdalsskolan var över detta arrangemang.