Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

I natt sov vi ute, minus 12 grader, tälta i mars - vårt projekt "Adventure Nights 2013"

Så var det dags för mars månads övernattning i vårt projekt - Adventure Nights 2013.

Denna gång åkte vi till Paradisets Naturreservat i Huddinge.

Vädret var perfekt för en utenatt i tält. Solen hade lovat att titta fram hela helgen, snön låg tjock i paradiset och det skulle bli som max 12 grader kallt.

Helena på väg längs med stigarna......

Turskidorna knäpptes på kängorna och vi påbörjade skidturen mot sjön trehörningen. Det går rätt brant uppför så efter ett tag tog Helena av sig skidorna och bar dem i famnen. Helena har ju en icke opererad främre korsbandsskada och ville inte riskera att ramla eller glida snett med benet.

Väl framme vid sjön trehörningen spände vi båda på skidorna igen. Isen låg tjock så det var ingen fara att köra tvärs över sjön mot vindskddet.

Thomas på väg över sjön Trehörningen i Paradiset........

Vi såg redan från andra sidan sjön att vindskyddet var upptaget av minst 10 personer.

Nåja, det finns ju en eldstad till vid Ugglekojan så vi tog sikte på den istället.

Nu visade sig att även den eldstaden och ugglekojan var upptagen av samma gäng scouter.

Helena framför Ugglekojan som också den var upptagen.......

Jaha, vad göra nu?

Tur att vi varit här förut. Nu fick vi lite bråttom att hinna fram till Långsjön och vindskyddet där. Det började skymma men tack vare den stjärnklara kvällen var det inget som oroade oss. Om mörkret skulle falla innan vi hann fram så hade vi både pannlampor och månen till vår hjälp.

Helena på väg över mossen mot Långsjön.......

Vi följde sörmlandsleden en bit innan vi tvärade över mossen som ansluter till långsjön. Skönt att kunna åka över mossen istället för att följa den backiga stigen som sörmlandsleden sträcker sig.

När vi skidade över långsjön i riktning mot vindskyddet ser vi att det redan är upptaget av tre killar.

Väl framme frågar vi om vi får dela eldstad med dem i kväll. Thomas, Alexander och Fredrik välkomnar oss till elden.

Vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans med de tre killarna......

Vi hade hört att scouterna skulle skicka ut ett par man för att tömma vedlåren vid sjön på ved. Vi berättade det för killarna som genast gav sig iväg för att hämta ved så vi skulle klara oss hela kvällen.

Under tiden de var iväg satte vi upp vårt tält.

När de kom tillbaka berättade de att de kommit för sent. Vedlåren var nästan tömd. De hade lyckats skrapa ihop det sista i botten på vedlåren och hade med sig det till vindskyddet.

Vårt tält är rest och där vid sjöns kant har vi det mysigt vid elden....

Vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans med våra nyfunna vänner!

Natten blev som väntat kall. -12 grader. Vi var ännu en gång glada för våra nya och varma sovsäckar!

Frukost inne tältet......

Morgonen efter packade vi snabbt ihop vårt tält och sovsäckar.

Solen sken och värmde skönt när vi skidade tillbaka till bilen.

Helena på väg över Långsjön.......

Vi var hemma i vårt hus vid 11.00..... och våra tonåringar hade inte ens vaknat eller saknat oss under tiden :)

Vill du se fler bilder från vår natt ute så är här en direktlänk:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-03-24 20:54   Anders_sthlm
Men.vad kul med nått ifrån Stockholmstraken här nu.
Själva tiden är ju direkt inte inbjudande för vare sig vandring eller skidor.. Men märkligt nog är det ju mycket snö i skogarna fortfarande. På ett ställe jag själv var ute på idag var snön ju nästan halvmeterdjup.(24.Mars)
Låter ju väldigt, väldigt skönt med komfortabla sovsäckar..

Svar 2013-03-25 10:59   Thomas Traneving
Det var riktigt gott om snö kvar i Paradiset. Även vi var förvånade!
Att ha varma och góa sovsäckar är ett krav ...... enligt mig ;)
/H

2013-03-25 08:24   Håkan Friberg
Att det är så trångt i vindskydden i stockholmstrakten! En vinternatt! Imponerande!

Svar 2013-03-25 11:00   Thomas Traneving
Ja det var ju inte precis det vi hade väntat oss.
Vi som trodde att vi skulle vara helt själva i skogen. Nästan rusning ut i naturen ;)
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.