Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

På rymdäventyr med Renata Chlumska

En mörk höstkväll var vi på inspirationskväll med Renata Chlumska, Brunton och Primus. Här kommer en sammanfattning från en mycket givande kväll:

Renata Chlumska

En höggravid Renata pratade mål och vikten av att sätta tydlig målbild. För henne var tillexempel slussportarna i Seattle en sådan tydlig målbild när hon genomförde sin USA-Expedition.

På ödmjuk skånska pratar Renata om vikten att tro på sig själv och vikten av rätt förberedelse för att få bästa möjliga upplevelse.

Det är imponerande vilka expeditioner Renata varit med om. Hon cyklade och paddlade kanot under 439 dagar genom ”the lower 48 states” i USA. En resa hon från början planerat att genomföra tillsammans med sin dåvarande sambo Göran Kropp. Tyvärr omkom Göran tragiskt vid en klätterolycka och Renata genomförde deras planerade expedition helt ensam. Hon berättade om dagar då allt kändes hopplöst men också om dagar med euforisk lycka av att klara expeditionen helt ensam.

Renata och Göran besteg tillsammans Mount Everest, 8850 meter över havet. Vi får se en video där hon, på toppen, är så överlycklig att hon babblar mest strunt. En lite generad Renata pausar filmen och ber smått om ursäkt för sin överdrivna entusiasm där hon tackar världen för bestigningen. Hon och Göran tar sig hem till Sverige på cykel! Det är positiv målbild om något!

När Renata var Projektansvarig för Swedish Shishapangma Expedition. Blev hon första Svenska att nå över 8 000 meter utan syrgas genom att nå Central Summit på 8 006 meter.

Nästa Expedition för Renata är Expedition 2.0 – Ett helt nytt sätt att uppleva äventyr. Renata planerar att bli första svenska kvinna att följa med på en resa ut i rymden. Under hösten 2012 bär det av. Då kommer hon att åka på en expedition med Virgin Galactic och där uppleva tyngdlöshet och se jorden från ett helt nytt perspektiv.

Men först ska hon fullfölja en av de viktigaste expeditionerna i livet. Nämligen den att bli mamma för fjärde gången.

Primus

Jocke från Primus visade det nya OmniLite Ti köket.

OmniLite Ti är baserat på samma teknologi som Primus OmniFuel. Köket är lika robust och pålitligt men mindre, lättare och betydligt bränslesnålare.

Vikten är bara 239 g vilket är 100 g lättare än det äldre OmniFule Köket.

Här är en länk till en video om hur man använder OmniLite och OmniFule:

Brunton

Paul från Brunton presenterade en del nya och gamla
produkter.

Bland annat fick vi klämma och känna på solcellsladdaren Solaris 4 som nu utrustats med USB koppling vilket gör att man lätt kan ladda sin dator, mobil, ipod, kamera m.m.

Länk till Solaris 4

I somras fick vi själva äran att prova en Solaris 6. En väldigt positiv överraskning eftersom vi alltid kunde ha fulladdade mobiler. Tänk att vi klarat oss utan detta hjälpmedel innan! Men så har vi också haft diverse diskussioner om vem som behöver ladda sin mobil mest när vi väl sitter i bilen. I Somras var det lätt som en plätt! Behövde vi ladda mobilen var det bara att spänna solcellsladdaren på ryggsäcken och lägga mobilen i topplocket.

Länkt till Solaris 6

Med oss från träffen fick vi en imponerande liten, Eco Pocet Scope,  kikare från Brunton.

Tack till Primus och Brunton för en trevlig kväll i Observatoriemuseet. Tack också för rundvandringen i Observatoriet och möjligheten att titta på stjärnorna.

/Helena och Thomas

www.traneving.se

2011-11-24 20:13   andersmossing
Nästan så att det luktar lite reklam det här... Men ni skriver ju så mycket fint om era vandringar att man får tro att det är vanligt hederligt intresse bakom.

Svar 2011-11-24 20:31   Thomas Traneving
Vi brinner för allt som har med friluftsliv att göra. Att ge Renata lite extra reklam bjuder vi gärna på. Hon är en så fantastisk människa!

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.