Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Valborgsfirande i tält vid en sjö i en skog inte allt för långt från Stockholm – Adventure Nights 2013 – April månad

Det har varit glest med uppdateringarna i vår blogg men det betyder INTE att vi slutat att vara ute i naturen. Tvärt om! Men det är ibland svårt att hinna med blogg och natur plus att SAMTIDIGT sköta ett jobb. Jo, jobba måste man!!!

Nu är vi lyckligt lottade och har arbeten som vi verkligen gillar men ibland önskar man att det vore mindre arbete och mer tid för äventyr. Våren är både Helenas och Thomas mest intensiva tid vad gäller arbete. Helena har en kongress som ska förberedas och genomföras. Thomas har rätt naturligt under våren som mest uppdrag i sitt företag Utebildarna (www.utebildarna.se).

Nu släpper vi loss och försöker hinna med att uppdatera bloggen så mycket vi bara hinner....

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"

Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma……

Så var det dags för april månads tältning i vårt projekt ”Adventure Nights 2013”.

Eftersom Helena har sin icke opererade korsbandsskada så testar vi vad hennes knä klarar av. Att åka slalom funkade med ett stabilt och bra stöd. Nu var det dags att se vad hennes knä klarar av med ett betydligt mindre, lättare och smidigare stöd. Att vara flitig och envis med mycket rehab träning ger resultat!

Denna gång tog vi sikte på Horssjön som ligger längs med sörmlandsleden, etapp 12. Vid sjön, ungefär 250 meter från leden finns ett jätte fint vindskydd. Det bästa och strategiska med detta val var att man kan parkera längs med en liten skogsväg och sedan har man bara 1,5 km vandring fram till vindskyddet.

Thomas vid den lilla skogsvägen.....

Det passade oss perfekt med tanke på Helenas knä och att vi valde att åka ut till vindskyddet sent på eftermiddagen för att kunna fira valborgsmässoafton. Egen eld är toppen!

Helena vid den välfyllda vedlåren....

På vår väg mot vindskyddet passerade vi vedlåren som var väl fylld. Vi tog med så mycket Thomas orkade bära för att Helena skulle kunna starta elden under tiden som Thomas gick ännu en vända för att hämta mer ved.

Väl framme vid vindskyddet kom en störtskur. Vi korkade upp vår flaska vin och tog en mugg var under tiden vi njöt av tystnaden och på att regnet skulle upphöra.

Thomas njuter av vin, natur och regnet som smattrar mot taket....

Jo vin har vi med. Det har vi faktiskt nästan alltid. Vi är ju livsnjutare!!!

Regnskuren blev inte långvarig och vi fick fart på elden. Vinden avtog också och vi fick en mycket mysig kväll vid sjön och elden.

Thomas vid sjön och vindskyddet....

Frukosten dagen efter var precis lika mysig som kvällen!

Thomas äter frukost.....

Väl här vid Horssjön upptäckte vi att de dragit en ny liten rundslinga runt sjön, 5 km. Precis lagom för en förmiddagstur innan det var dags att åka hem för att kolla om huset stod kvar där hemma (vi har ju trots allt två tonåringar kvar hemma).

Mer om den rundslingan kommer i nästa blogg!

Att fira valborg så här i naturen är något vi verkligen kan rekommendera alla att göra!

En uppmaning till dig som tänker ge dig ut och vandra på Sörmlandsleden. Bli medlem i föreningen! För 150,-/år får du tillgång till hela ledsystemet med topografiska kartor som går att skriva ut om och om igen.

Förutom att du får tillgång till kartorna så stödjer du det ideella arbete etappskötarna lägger ner så att de kan hålla alla vindskydd och rasplatser fina - www.sormlandsleden.se

Hjälp till att hålla Stockholms finaste vandringsled i toppskick!

Helena framför vindskyddet vid Lilla Horssjön......

Vill du se fler bilder eller ladda ner karta över rundslinga och området så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-05-16 22:39   fowwe
Era övernattningar är en kul idé, bra med att sätta upp ett mål. Så här på sommarhalvåret är ju övernattningar väldigt mysiga eftersom man inte måste "käka taggtråd" först för att få rätt inställning till kylan. Vin låter inte dumt, men själv föredrar jag en öl. Men bara när jag tältar med sällskap. Jag hoppas ni hade fin fågelkonsert tidigt på morgonen!

Svar 2013-05-17 12:43   Thomas Traneving
Vi hade underbar fågelkonsert om du frågar mig! :)
Men om du frågar Thomas, som gillar fågelskådning men är vääääääldigt lättstörd, så var fåglarna lite väl högljudda ;);)

Runt 03.30 låg en spillkråka väääääldigt dåligt till ......
/H

2013-05-18 20:42   BrittMarie
Det kan vara svårt att få sej en "Adventure night" i månaden fastän alla barn är vuxna och utflugna... Sommarmånaderna brukar gå lätt, vintern är svårare. Men än så länge går det bra för mej också,har satt streck för sjätte utenatten nu!

Svar 2013-05-19 19:16   Thomas Traneving
Det är härligt att du hängt på projektet!!
Lite intern tävlan oss emellan piggar upp plus att det är mycket roligt att följa dina övernattningar!
6 nätter är bra statistik!!!!!
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.