Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"

Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma……

Maj månads ”Adventure Nights 2013” avverkades under en paddeltur på Tämnarån i Uppland. Mer om just paddelturen kommer i en annan blogg. I dag skriver vi bara om vårt projekt!

Tämnarån är en av Upplandsstiftelsens glömda eller rättare sagt förfallna paddelleder.  Väldigt synd tycker vi eftersom ån är jätte fin att paddla i sin helhet.

Det var gott om vatten i ån.....

För vårt projekt ”Adventure Nights 2013” hade vi letat fram våra gamla kartor över paddelleden. I den gamla kartan hade vi siktat in oss på en rastplats med vindskydd strax innan Tierp (Torstuna Friluftsområde). När vi kom fram till ”rastplatsen” var den helt raserad.

Här ska det finnas ett vindskydd enligt vår karta......

Inget vindskydd i sikte och det enda som vittnade om att det engång varit en rastplats här var en gammal soptunna och ett risigt staket. Om vi ska vara ärliga förstod vi faktiskt inte att det var vid rastplatsen vi var när vi snabbt passerade i det strömmande vattnet. Det var faktiskt först när vi kom in i Tierp vi förstod att den risiga platsen vi passerat var just rastplatsen.

Nu började det bli sent och det gällde att hitta lägerplats innan mörkret föll. Att befinna sig på Tämnarån i det strida vattnet under mörker var inget vi ville utsätta oss för.

Strax efter Tiper stötte vi på en bro som inte gick att passera under pga det höga vattenståndet. Här var vi tvungna att lyfta. När vi drog upp kanoten upptäckte vi att det faktiskt inte var en dum övernattningsplats vi hittat. Här fick det bli!

Vårt läger vid Tämnarån bredvid en skoterled.....

Snabbt upp med tält och fixa till eldstaden som även den sett sina bästa dagar.

Bron som vi var tvungna att lyfta för visade sig vara en skoterled. Det är faktiskt första gången vi tältar längs med en skoterled när vi paddlar kanot. Ny upplevelse!

Till kvällsmat grillade vi fläskfilé och kokade risoni med god sås. Gott! Salladen var redan skuren och medtagen hemifrån. Till efterrätt åt vi Tiramisu. En stående favorit när vi är och vandrar utomlands.

Grillad fläskfilé.........

Vi fick en mycket trevlig, varm, solig och lugn kväll vid vårt läger. Inte en människa kom förbi på bron under kvällen.

Helena fixar mat.......

Att sova i tält så nära en å är mysigt. Gillar verkligen när man hör hur vattnet porlar utanför tältet.

Thomas njuter vid elden....

På morgonen tände vi åter elden, kokade kaffe och åt några mackor.  Några morgonpigga människor kom förbi och stannade till för att byta några ord. Ingen av de som passerade oss hade paddlat ån men ett par blev nu nyfikna och inspirerade att göra om vårt äventyr på Tämnarån.

Helena packar ner tältet.....

När vi ätit klart och packat ihop vårt tält och övriga saker var det dags att åka vidare på den vattenfyllda och vilt strömmande Tämnarån.

Allt packat i kanoten. Redo för avfärd på Tämnarån....

Det är roligt att paddla å på våren när vårfloden är stark. Ett äventyr i sig att parera kanoten rätt i den strida strömmen. Mer om hela vår paddling på Tämnarån i nästa blogg då vi även lägger upp kartor m.m.

Om du vill se fler bilder från just maj övernattningen i projektet – Adventure Nights 2013 är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-05-29 17:27   Håkan Friberg
Jag blir bara så rackarns glad över jag existerar i en del av världen där tillgången till friluftsliv är i det närmste obegränsad och extremt lättillgängligt. Era texter påminner mig om det.

Svar 2013-05-30 10:39   Thomas Traneving
Vi kan bara hålla med dig Håkan. Tänk vad bra vi har det här i Sverige. Så mycket vackert runt om oss. Det gäller bara att öppna ögonen och SE.....
/H

2013-06-12 22:33   samohtII
Jag tycker att ni kommit på en fantastisk idé med en övernattning utomhus varje månad. Man känner sig så mycket mer ledig från jobbet om man gör något, speciellt utomhus, under en helg. Funderar på att ta efter er och göra likadant.

Svar 2013-06-13 11:28   Thomas Traneving
Ja visst känns det mer som om man lever om man hittar på något äventyr varje månad. Livet passerar bara inte så som det lätt kan göra om man inte stannar upp och njuter.
Häng gärna på vår idé! Vet att fler här på utsidan gör det!
Kommentera gärna när vi lägger upp och berätta vart du varit just den månaden.
Kommentarer är roligt! Det gör att man vill skriva mycket bloggar :)
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.