Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Jag och mitt EV2-tält

Jag får mycket frågor om tältet jag använt de sista åren, ett Mountain Hardwear EV2, så nu får det bli ett blogginlägg om det. Jag skriver inte en vanlig produktrecension utan formar det efter de frågor jag får. Tänk på att det här är hur jag ser tältet utifrån mina behov.
 Anneli Wester Muztagh Ata

Genrellt
Jag har flera olika tält för olika ändamål. Det här tältet har jag mest i bergen på turer då jag går ensam, vädret kan vara precis hur blåsigt som helst och den största utmaningen på turen helt generellt är att palla mentalt. Skulle jag köpa ett tält för att ha i huvudsak i svenska fjällen skulle jag välja något annat.

Storlek och vikt

Ca 104 cm högt, 120 cm brett och 265 cm långt. Ca 2,5 kilo men mitt blir lite tyngre då jag har 4-5 mm repsnören istället för de tunna tältlinor som kommer med. Repsnörena har jag i och för sig till annat också och hade ha behövt med i alla fall. Jag skulle gärna komma ner lite i storlek och vikt men man kan ju inte köpa tält som inte finns.

Anneli Wester Camping
Repsnören som håller tältet på plats istället för tältlinor. Vanliga tältlinor syns som de tunna röda snörena bakom. De brukar jag inte ha med alls längre. De pallar inte lika busväder som jag pallar så jag vill inte tvingas bryta för att tältlinorna gav upp.

Kupoltält och vind
Tältet är ett kupoltält. I de höga bergen föredrar jag det framför tunneltält då ett tunneltält är mer vindkänsligt för vindar som rör på sig och ska helst vridas om vinden vänder och det blåser hårt. Det är i min värld inte ett alternativ, om vinden friskar i och vänder är förmodligen det sista jag vill göra gå ut och vrida tältet. Dessutom lägger jag ibland lång tid på att bygga sten- eller snömurar runt tältet och jag skulle då behöva riva allt och börja om från början.

Oj, vinden vänder, dags att vrida tältet 40 grader ost! Inte ens ett kul projekt i strålande solsken och vindstilla.

No, no, no. Jag prioriterar lugn och ro. Framför allt vill jag kunna släppa tanken på varifrån vinden kommer på nätterna då det är viktigt att jag får bästa möjliga vila.

Lugn och ro rules!

Jag har varit med om att ett tunneltält (Hilleberg Nammatj) blåst sönder på natten när jag sov och vinden vände och då blåste det inte mer än ca 25 m/s i byarna. Med det här tältet sover jag vidare som en stock i de vindarna.

Som mest har jag haft drygt 40 m/s och då hade vinden dessutom vänt och kom snett bakifrån, rätt mot tälthörnet. Först låg jag och höll mot tältet inifrån, för att jag var rädd att tältbågen i hörnet där vinden slog emot skulle gå av, men sen började det blixtra som tusan i tältduken när jag nuddade den och visste inte hur sjutton det kunde tänkas sluta, om det t.ex. kunde orsaka brand. Det gjorde att jag inte rörde tältet mer och ja, det höll.

Det ska tilläggas att jag hade en halvmeter hög stenmur runt om och över hundra kilo sten inne i tältet för att hålla ner det mot marken och använde 4 och 5 mm repsnören till tältlinor. Under nämnda storm, eller faktiskt orkan, hade jag ett likadant tält ståendes i baslägret och det höll också.

Hur ska jag kunna vrida tältet nere i baslägret när jag är uppe på berget?

Väldigt många tält blåste sönder den natten, inkl. fina kvalitetstält, men jag vill påstå att främsta orsaken inte var att tälten var kassa utan för att de var kasst uppsatta. En kille hade t.ex. gått ut för att kissa och när han var klar och vände sig om hade hela tältet blåst bort, all inclusive. Han hade precis ett sånt här. Han fick skydd hos andra och klarade sig bra – och tur att han inte gick ut i kallingarna!

Haka i
Tältet hakas i tältbågarna på utsidan. Det gillar jag stenskarpt. Hur det är att sätta upp tältet i lugn och ro spelar ju ingen roll, eftersom det ju är lugn och ro, utan det viktigaste är hur det är att sätta upp tältet i storm, eller för all del i bara hård vind men jag själv är allmänt mosig av olika anledningar. Det är då det är viktigt hur jag fixar att sätta upp tältet. Det ska här tilläggas att jag har amputerat fingrarna på ena handen och bara har två små stumpar på den handen vilket gör det lite meckigare.

Om det blåser ordentligt när jag ska sätta upp det här tältet så sitter jag på det medans jag spänner fast det i marken och där sitter det bra sen när jag flyttar på mig. Sedan kan nästa steg vara att slänga in ryggsäcken och kanske fylla tältpåsen med snö eller sten och hiva in den också, för att hålla tältet än mer mot marken. Sedan kan jag sätta i de två stora huvudbågarna och fästa i tältet drygt en dredjedel av höjden. Sen sätter jag fast några 4-5 mm repsnören som tältlinor och när de är fast kan jag fästa i resten av tältet, den främre tältbågen och slutligen sätta fast lite mer tältlinor, fortfarande 4-5 mm repsnören. Ska tilläggas att jag knyter repsnörena i både tältbågen och tältet. Sen står det som berget.

Numera kör jag i stort sett bara med repsnören eftersom jag behöver dem till annat också. Topptältning på Elbrus, det var värsta hagelstormen under natten.

Fönster
Tältet har två fönster vilket jag trivs väldigt bra med. De ljusa förstärkningarna släpper dessutom in massor av ljus så tältet känns väldigt ljust. Viktigt för den mentala uthålligheten.

Shit, den där norrmannen ser inte illa ut!

Absid
Det står i produktbeskrivningen att tältet har inbyggd absid. Vad är en inbyggd absid? Fånigt. Det är ju bara ett enda rum men visst, det är långt så det finns utrymme för packning och grejer nere vid dörren, eller i andra änden om man vill, men att kalla det absid är ju fånigt.

Anneli Wester Elbrus

Ja, det regnar och snöar in när jag går in och ut ur tältet och det kan jag också leva med. Jag har en avsågad diskborste som jag sopar ihop snön med. Blir det blött har jag en disktrasa.

Tältstänger
För något år sedan uppgraderade de tältet. Den nya versionen har andra tältstänger och de är väldigt sköra och går lätt av. Jag har brutit såna nya tältstänger två gånger bara under vanligt handhavande. Har sett andra få sina tältstänger brutna också. De nya tältstängerna är så sköra att jag avråder från att köpa det här tältet tills de har fixat tältstängerna. Samma tältstänger används i deras Trangotält. Om du undrar om du har gammalt eller nytt tält så har den gamla versionen mörkblått golv och den nya ljusgrått. Jag har en uppsättning av de äldre tältstängerna och klarar mig bra.

Tältstängerna är längre än bara ner till marken och det gör att tältet hamnar lite i luften på hård mark där man inte kan gräva en liten grop till bågarna. Men i snö är detta perfekt. Man kör ner dem i snön och de hjälper till att stabilisera tältet.

Dragkedjor
Dragkedjorna tål inte sand, vilket det finns gott om i luften på Aconcagua. De går sönder, men det gör för all dela andra dragkedjor där också.

Endukstält
Japp, det här är ett endukstält. Och ja, det blir kondens. Jag har tyckt att tältet har andra fördelar och har således stått ut med kondensen. Om det är snöfall och snödrev som blåser in genom ventilationerna så måste jag stänga till mer och ja, då blir det rejält mer kondens. Och ja, kondensen fryser. Vill det sig illa fastnar frost på insidan och när det blir mycket frost börjar det snöa inne i tältet. Snö som trillar rätt ner i ansiktet. Jag mån om nattvilan och om det snöar i ansiktet blir det inte mycket till nattvila så jag spänner upp skaljackan som ett loft ovanför mig för att slippa få snöfall i ansiktet. Det håller dessutom sovsäcken torrare. På morgonen när värmen kommer, eller jag har dragit igång köket, som jag använder inne i tältet, smälter det som sitter på väggarna och jag håller efter det med en vanlig disktrasa. Är inte det meckigt? Tja, det är ett pris jag betalar för att ha enduksväven och jag tycker det är värt det.

Vad är då fördelarna? Lugn och ro. Tältduken är mycket tystare. Den är väldigt tjock och det gör att den inte bullrar så mycket när det blåser. Jag kan sitta och vänta ut en storm på hög höjd i dagar och då gäller det att hålla ordning på den mentala energin. Bullrigt tält fodrar sannerligen sin mentala energi, i alla fall hos mig, och således ska det momentet minimeras. Nu snackar jag inte ett par tre dagar utan kanske en vecka utan att knappt gå utanför tältet. Så tyst tält rules.

Sedan är den tjocka väven tryggare. Jag, är inte rädd att tältduken ska blåsa sönder och trygghet sparar på den mentala energin.

Ibland har jag haft sönder tältduken. Är det ett litet hål sätter jag en liten bit papperstejp från första hjälpen kitet och det funkar bra. Är det en större reva syr jag några stygn, sätter en tejpbit och tätar med seamsealer och sen funkar det bra det med. Kan passa på med ett tips, att sy ett uppsatt tält med vanlig synål är ju inte lätt, det finns böjda synålar, ha en sån i reperationstkitet så slipper du montera ner tältet för att sy det! Att laga en reva i en tunnare tältduk är betydligt svårare, framför allt om den är siliconbelagd. Återigen en trygghetsdetalj.

Nu till ett stort problem. När jag var på Muztagh Ata sist, 7 546 m, och där jag tältade på toppen så smalt tältduken! Beläggningen på insidan blev alldeles klibbig och när jag packade ihop tältet klibbade beläggningen fast i det den kom i kontakt med och lossnade. Jag hade tusen små flagor överallt som fastnade på mig, på mina kläder, överallt. Jag uppfattade det inte som ett akut säkerhetsproblem för det var småflagor men det var enorma mängder och störigt.

Jag vete fanken vad som hände, någon slags kemisk reaktion, antingen av det ökade UV-ljuset eller den tunna luften som innehåller mindre syre.

Jag skrev ett inlägg  Mountain Hardwears facebookblogg som resulterade i att Mountain Hardwear ringde men fanken vad bökiga de var, de skickade ärendet vidare till någon annan som inte orkade sätta sig in i vad som sagt tidigare och efter ett mejl för mycket med frågor och sen den smarta slutsatsen att jag hade rätt att reklamera tältet skrev jag ett smått surt mejl tillbaka. Ja, jo, tro fanken jag har rätt att reklamera det, men var det allt de hade att komma med? Det var inte riktigt så jg skrev men det var så jag tänkte.

Jag hade skrivit att jag ska upp och tälta på toppen av Cho Oyu, hade de varit måna om sin kundrelation och möjligheten att få se ett Mountain Hardweartält på toppbilderna hade de varit lite mer framåt.  Nu funkar ju inte det här tältet på hög höjd så det är väl inget alternativ, men fanken, jämför med företaget Crux vars ryggsäck gick sönder, de bad om ursäkt bums, fixade lagning och jag fick välja en annan produkt som kompensation, ja, då var det här inget vidare. Det behöver ju inte vara så värst svårt att ha juste och trevligt kundbemötande.

Det verkade som att Mountain Hardwear var angelägna om att få fatt i tältet och jag skrev att eftersom jag inte har nytta av ett nytt tält så har jag kanske mer nytta av det här trasiga tältet, att visa upp hur det funkar på hög höjd. Hoppla. Det resulterade i ett smått aggressivt telefonsamtal där de undrade vad fan jag ville. Tja, vanligt trevligt bemötande typ Crux-varianten kan man ju börja med. Blaj och dags för nya tag hos Mountain Hardwear!

Behöver nytt tält
Så eftersom tältet inte funkar på hög höjd, i alla fall inte i strålade solsken, är jag på jakt efter något nytt. Tyvärr finns inget sånt tält jag vill ha. Om något företag är intresserade av att hjälpa mig att sy ett tält så jag vill ha det så skrik till! Hur jag vill ha det?

Typ denna design, endukstält, gärna duk som är lite våfflig på insidan så snöfall pga kondens blir mindre, tre bågar på utsidan, helst bara rektangulärt utan den del man spänner ut framme vid dörren, gärna lite mindre, 220 cm långt räcker, ca 105 cm brett och 105 cm högt, gärna max 2 kilo, absolut ljust och fönster och gärna ventilationer som klarar att vara öppna även när snödrevet står på tvärs. Och en duk som klarar att tälta på 8 201 m även när solen skiner för jäklar vad sol jag har beställt till Cho Oyu!

Det kostar att ligga på topp - topptältning på Muztagh Ata, 7,546 m i gassande solsken - jag behöver Hardwear som håller för Mountains, tyvärr håller inte Mountain Hardwear hela vägen!

Till min hemsida
Till min facebooksida
(Båda öppnas i nytt fönster)

2011-11-18 14:15   andersmossing
Vilken makalös bild, nr 4! Men säg mig, hur fäster man tältet på ett moln? (Och så undrar jag om du träffade kamelen Puckly där, men detr törs jag inte fråga).

Svar 2011-11-18 14:38   Anneli Wester
Tack - i himlen kan man önska vad som helst, t.ex. att tältet står av sig själv!
Puckly - menar du kamelen i Dr Snuggles! Haha, nej, sorry, bara gudar och änglar och såna grejer!

2011-11-18 15:59   Magnus H
Inbyggd absid. Ja jaklar vad smart. Jag antar att det var en :-) efter i texten. Hoppas det loste sig med norrmannen...

Svar 2011-11-18 17:19   Anneli Wester
Noop, ingen glad gubbe i texten - men normannen var glad!! Hahaha!!

2011-11-19 17:57   bengtbengt1
Otroligt vad man kan kasta galla på ett märke.
Mountain hardwear och Ev2 tältet är ett BRA märke/tält.

Har märkt förövrigt att du går rätt hårt fram på butiker och märken som du har något osagt med.
Du skaffar inte riktigt några sammarbetspartners på det sättet...

Svar 2011-11-19 19:03   Anneli Wester
Hej och välkommen till utsidan!

Jag tycker jag har sagt massor bra om tältet och några dåliga och dessutom har jag varit mycket saklig så jag tycker det är okej.

Däremot har jag inte så mycket positivt att säga om bemötandet. Företag som har sådant här bemötande kommer aldrig att vara aktuella för samarbete så det är lugnt. Jag samarbetar med justa företag.

Om du kollar på min hemsida finns det många produkter jag skriver positivt om och en (1) som jag dissar ner bland usch- och fy. Både produkten och bemötandet var blaj så det både räckte och blev över.

Det här tältet har länge funnits med bland favoriterna men sedan beläggningen smalt och tältbågarna numera går av tycker jag inte att det platsar där längre. Det syns heller inte på usch- och fylistan eftersom jag inte tycker att det är så kasst att det platsar där. Bemötandet platsar där men det handlar främst om produkten så nej, det hamnar inte där.

Än så länge svälter jag inte ihjäl så jag fortsätter att säga vad jag tycker.

2011-11-20 00:33   niklaz
Som "Hilleban" (Hillebergfan) reagerade jag på: "Jag har varit med om att ett tunneltält (Hilleberg Nammatj) blåst sönder på natten när jag sov och vinden vände och då blåste det inte mer än ca 25 m/s i byarna.". Jag har sovit i mitt Nammatj 3 med 26 m/s i byarna, sept 2009 då det var orkan i Tarfala och militären var på övning (också med Nammatj eller var det Keron?). Jag sov inte mycket men fick bara en lite lätt böjd tältstång som resultat, jag har inte behövt byta den. Hur gick ditt Nammatj sönder? Jag har inte en enda skada på väv, sömmar eller linor efter min natt med stormbyar (blåste som f*n från sen kväll till förmiddag dagen efter).

Svar 2011-11-20 20:12   Anneli Wester
Hej Niklas!

En söm sprack upp i yttertältet uppe vid taket och jag fick en stressfraktur i en bågdel samt flera tältbågsdelar böjda, en så kraftigt att hela tältet pekade åt fanders.

Därutöver blåste dragkedjan upp stup i ett vilket i och för sig inte var en skada i sig utan väl mer att klassa som en kass konstruktion, och jag fick sätta ett snöre i dragkedjan så jag kunde knyta fast dragkedjan i stängt läge.

2011-11-21 11:52   niklaz
OK, du vet väl att man kan ha dubbla stänger i Hillebergs stångkanalaer för värstingväder? Då borde det ha klarat sig men tyngre tält såklart. Att en söm gick var ju inte bra dock. Jag råkade ut för samma sak som dig med att absiden kan blåsa upp men som skrivet väldigt enkelt att lösa med en bit lina. Hellre det än en dragkedja med lås som kan kärva. Även solen har sina fläckar ;-)

2011-11-21 12:03   niklaz
Jag är kanske lite ute efter att varken Mountain Hardwear eller Hillberg gör helt värdelösa tält. Att ditt HB blåst sönder lät ju som att du låg med ett helt söndertrasat tält ute på berget. Att 9-10 mm stänger kan ge sig i stormvindar är ju inget unikt för något tält oavsett märke.. Ska man ut i storm och orkan så är nog geodetiska tält att föredra mot ett tunneltält (i alla fall för sömnens skull). Dock lär det bli grymt mycket stabilare med dubbla stänger i ett Nammatj till exempel. Ursäkta off topic men jag är lite känslig för när man totalsågar utan att vara 100% rätt ute.

Svar 2011-11-21 15:50   Anneli Wester
Det är lugnt, jag har gärna en diskusson.

Jag totalsågar inte, jag skriver att det var trasigt och det var trasigt på tre ställen, det tycker jag räcker för att påstå att det var trasigt. Dessutom bara efter en natt. Det var köpt för att ha på Sydpolen i 2 månader och där blåser det storm stup i ett.

Jag avsåg att ha dubbla tältbågar och hade det med mig på den här testa-utrustnings-turen. Tyvärr gick det inte att trä i dubbla tältbågar för kanalerna var för smalt sydda. Jag avsåg att ha dubbla tältbågar med tältet på Sydpolen så jag reklamerade tältet. Hilleberg blev skitgriniga.

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.