Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

VIP kväll hos Primus

I torsdag var vi VIP inbjudna, tillsammans med 6 andra, att besöka Primus kontor i Solna. Kvällen bjöd på ett unikt tillfälle att träffa andra likasinnade och bygga på vårt nätverk innom vårt favoritområde, friluftsliv.

Vi fick chansen att träffa de anställda hos Primus och höra dem berätta och beskriva sina produkter. Kvällen inleddes med att Annika, marknadsansvarig, berättade om Primus historia. Efter det tog Urban, teknisk chef, över och berättade hur det går till att ta fram en produkt, från idé till färdig vara. Vi blev även lovade en liten tur ner till labbet för att lite senare under kvällen själva kunna labba.

Sedan var det dags för Primus produkt chef, Niklas, och försäljningschef, Joachim, att hålla sin dragning. Vi fick berättat om Primus olika produkter. Vi fick klämma och känna på gamla, väl beprövade produkter men också äran att vara bland de första att prova deras nya brännare, Express Spider. Här är en länk till Youtube där Express Spider demonstreras (lyckades inte klistra in filmen direkt i bloggen).

Express Spider verkar mycket bra. Liten, smidig och stadig och får lätt plats i ytterfickan på ryggsäcken. Den är mycket staidgare än de andra tidigare brännarna och tillsammans med Primus kastruller som centrerar värmen mot mitten så verkar detta som vårt kommande favoritkök.

Efter demonstrationen från Joachim och Niklas var det dags för oss att bege oss ner till labbet i källaren. Det var nu vi skulle få leka och labba själva. Nu skulle kvällsfikat fixas på Express Spider.

Äppelkaka med vaniljsås och kokkaffe stod på menyn. Thomas och jag fördelade oss som vanligt.....Helena lagade maten och Thomas fotograferade. Onödigt att bryta våra invanda rutiner för att vi var "bland folk".  Det blev en del skratt under "labbningen" eftersom inte en enda äppelkaka var lik någon annan. Men, antar att alla smakade lika gott trots det varierande utseendet.

Äppelkakan bestod av äppelbitar i skivor, smör, socker, kanel och krossade digestivekex. Vaniljsåsen skakades till lagom konsistens i en plastpåse innan allt intogs i Primus jätte läckra nya kåsor som en dansk designer tagit fram.

Helena gillade de små praktiska och färgglada kåsorna med kopp, skål och bestick i ett. Man behöver lite extra flärd och färg när man är ute på tur. Det är sådana här små detaljer som gör friluftslivet lite extra roligt. Skall absoulut och använda dessa nästa gång vi är ute på tur.

Efter labbningen började kvällen närma sig sitt slut. Det var dags för samtliga att bege sig upp från källaren till Primus kontor. Alla skulle in i de två hissarna. Lite kaos eftersom hissarna signalerade att de var överbelastade. Men, eftersom det var ett gäng som var vana vid att lösa problem så löstes allt till det bästa trots att en hiss stannade lite kort på vägen upp (ingen panik i detta lugna och coola gäng).

Vi tackade Primus för en jätte intressant och inspirerande kväll och begav oss hemmåt. Timmen började bli sen och det var dags att samla ihop gänget där hemma för att få dem i säng......eller det var väl mest vår Amanda som skulle i säng. De andra var vi tvungna att få hem över huvud taget eftersom de sett chansen att hålla sig ute så länge som möjligt när inte vi var hemma.

Nu ska vi testa de nya grejerna på söndag. Återkommer

/Helena och Thomas

Se mer från våra vandringar på www.traneving.se

2009-11-18 16:24   andersah
Brännaren är ju samma som EtaPack lite och EtaPower.
Provade häromdagen köra mitt EtaPack Lite på bensin (jämför EtaPower MF) vilket gick fint, Men bör byta munstycke till något mindre.
Så nu har jag ett EtaPack Lite MF till vinten.
hälsn
Anders
PS Kul att ni hittade till Paradiset, hajkat där flera gånger med mina scouter. DS

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.