Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring till Helags Fjällstation & toppbestigning av Helagsfjället 1797 möh

Vandring till Helags Fjällstation från Kläppen

En topptur upp på Helagsfjället bjuder på storslagen utsikt över bland annat pampiga Prediktstolen och Sylarna. Med sina 1797 meter över havet reser sig fjället markant över resten av topografin. Blickar du ner ser du Helags glaciär som är landets sydligaste.

Helena vid parkeringen vid Kläppen. Här finns dass.

Vi startade vår vandring från parkeringen vid Kläppen, strax nordväst Ljungdalens by. Eftersom vi kom fram till parkeringen precis lagom till lunch hade de flesta vandrare hunnit iväg för dagen.  I lugn och ro åt vi lunch inne i vår camper innan vi gav oss av på den 12 km långa vandringen mot Helags Fjällstation.

Ännu en bild på parkeringen vid Kläppen.

I bilen, på vägen mot Kläppen, hade vi ringt fjällstationen för att boka sovplats för kvällen. Det var dags att prova på att sova vid en fällstation, något vi aldrig gjort förut eftersom vi alltid brukar bära med oss eget tält. Vi bokade även in oss på middag för kvällen. Med andra ord en riktig lyxvandring.

Efter Kesubon går det brant uppför ett tag

Med lätt packning gav vi oss av på den 12 km långa vandringen mot Helags Fjällstation. Innan man kommer upp på kalfjället passerar man Kesubon där vi stannade och köpte glass. Vilken lyx. Glass på vägen längs med en vandringsled.

Vandringen går sedan först brant uppför för att sedan plana ut lite mer. Dock är det 12 km vandring i uppförsbacke hela vägen från parkeringen till fjällstationen.

När man väl kommit förbi den första tunga branten har man har man Helagsfjället rakt framför sig under hela vandringen.

F

Framme vid SFT Helags

Den 12 km långa vandring var rätt okomplicerade och vi kom fram till fjällstationen lagom till kvällsmaten. Tyvärr hann vi inte dusch och basta innan maten eftersom man måste passa mattiden (v i var ändå lite försenade när vi kom).

Efter maten badade vi bastu och duschade. Det var gemensam bastu för damer och herrar så det var handduk om kroppen som gällde för alla.

Dags för bastu vid fjällstationen....

Toppbestigning av Helagsfjället

Från Helags fjällstation går man mot sydväst och följer längre upp nischkanten med dess blockrika terräng ovanför glaciären. På drygt 1600 meter passeras ett renstängsel, varefter man på den återstående kilometern till toppen rundar Helagsglaciärens sydände. Från toppen ser man Predikstolen 2,5 kilometer i nordost. Längs nischkanten norr om glaciären kan man ta sig tillbaka till stugorna.

Här följer en kavalkad av bilder från toppbestigningen. De får tala för sig själva:

Väl nere efter toppbestigningen firade vi med en öl innan det var dags att gå tillbaka mot bilen.

En välförtjänt öl innan vandringen tillbaka till bilen.....

Vandring tillbaka till parkeringen samma dag som toppbestigningen

Vi gjorde toppbestigningen samma dag som vi vandrade tillbaka till bilen. Det innebar att det bara blev en natt vid fjällstationen. Vägen tillbaka till parkeringen följer samma led vi vandrade till fjällstationen.

Så var ännu en topp avklarad i vårt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige".

Om du vill se fler bilder eller ladda ner en karta så du själv kan besöka Helags är det bara att titta in på vår hemsida. Där hittar du utförlig vägbeskrivning, topografisk karta och GPS-koordinater, telefonnummer till STF Helags, telefonnummer till taxi osv. Klicka här för att komma dit

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2016-01-15 20:39   BrittMarie
Helags är en trevlig fjällstation, tycker jag! Har aldrig bott där men där emot festat på en och annan våffla! Topptur har jag heller aldrig fått till än...
Men vad synd att ni inte valde den andra vägen tillbaks till parkeringen, märkt som vinterled men är lättvandrad och mycket vacker!

Svar 2016-01-22 07:47   Thomas Traneving
Det var ett jätte bra tips.
Det e ju inte alltid det går att följa vinterlederna eftersom de ofta går över mossar utan spänger.
Härligt med pålitlig info från dig så de som vill testa den vägen till sommaren vågar!
Tack för bra info BrittMarie :)
/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.