Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring på mystikens Blå Jungfrun - #29nationalparkerisverige

Vi besökte Blå Jungfrun 7/8 2014 och vandrade den vitmarkerade vandringsleden runt ön (karta kan laddas ner på vår hemsida).

Vi stiger i land på ön och väntar på instruktioner från parkvakterna.....

Att besöka ön behöver planering eftersom det måste vara väldigt bra väder för att båten från Oskarshamn ska gå till ön. Vid vårt andra försök lyckades vi äntligen komma med båten till ön. Två dagar innan turerna slutade gå för sommaren.

Vårt första försök att nå ön slutade mycket snopet. Vi hade kört bil tillsammans med våra två yngsta ungdomar från Stockholm till Oskarshamn. Övernattade i tält utanför Västervik när vi på morgonen fick ett sms att båtturen var inställd.
Snopna fick vi vända hemåt med Amanda och Jesper. Extra tråkigt när vi äntligen hade fått med oss båda två och de såg fram emot utflykten. Nu lär det nog dröja innan de vill hänga med igen…..

Nationalparken är mycket otillgänglig med stora nivåskillnader från samtliga entréer. Spänger och ledstänger finns iordningställda. Lederna är markerade i terrängen i vitt.

Ibland är det skönt att ha fasta stegar.....

Under den bemannade säsongen möts båten varje dag av två guider som berättar om ön och vad man bör tänka på under sin vandring. När vi besökte ön la båten till i Sikhamn.

Man har ungefär 3,5 timme på sig på ön vilket vi tyckte kändes lite kort för att hinna utforska hela ön och titta in i grottor, vandra stenlabyrinten osv. Det finns ingen försäljning på ön så det är mycket viktigt att ta med sig dryck och mat själv.

Magisk natur på Blå Jungfrun.....

Att bada på Blå Jungfrun är fantastiskt men var noga med att följa instruktionerna från parkvakterna när det gäller svallvågorna från Gotlandsfärjan. Svallen kan komma plötsligt och varierar i kraft beroende på vindriktning.

Det går brant uppför mot toppen......

Ön är bara drygt en kilometer i diameter, men uppvisar trots det skarpa kontraster. Vi började vandra mot Norra Udden och Lervikshamn, dvs. vänstervarv runt ön för att sedan gå upp mot toppen som är 86 möh. Där tog vi naturligtvis en obligatorisk toppbild.

På toppen av Blå Jungfrun, 86 möh.....

Efter toppen vandrade vi vidare mot Jungfrukammaren, en av öns grottor. Den har en mycket smal ingång och ett imponerande inre.

Helena kikar in i Jungfrukammaren.....

Efter halva vandringen kom vi fram till Kyrkan som en av öns berömda grottor kallas. Kyrkan ligger mitt inne på ön. Grottan förknippas ofta med Verner von Heidenstams spektakulära bröllop här ute på Blå jungfrun 1896. Tanken var att vigseln skulle hållas i denna grotta men bröllopsföljet kom aldrig längre än till Lervik på norra delen av ön, så akten hölls där istället.

Thomas inne i Kyrkan.....

På en av Blå Jungfruns södra klippor finns stenlabyrinten Trojeborg. Hur länge labyrinten har legat där på klippan är det ingen som vet. Inte heller vem som lagt den eller varför. Det man känner till är att det var ganska vanligt att man la upp just labyrinter i skärgården förr i tiden. Ofta gick man i dem som en rit – för fruktbarhet, god fiskelycka eller ett stilla hav på hemvägen.

Thomas vid Trojeborg......

Blå jungfrun utseende har bidragit till att Blå Jungfrun blivit sagornas och folktrons Blåkulla. Ön har troligen aldrig haft någon bofast befolkning.

Om du vill se fler bilder eller ladda ner en karta över ön är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

#29nationalparkerisverige #peakofsweden #25topparisverige #merrell #småland #blåjungfrun #oskarshamn

2014-11-05 10:21   OBD
Tack så mycket för den nostalgitrippen!
Jag och min hustru var där 1974. :-)

/ Bertil

Svar 2014-11-05 15:48   Thomas Traneving
1974 - Ja då förstår jag att det var roligt att se bilder från ön igen :)
/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.