Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Perfekt Påsktur på skidor vid Grövelsjöns Fjällstation

Efter all påskmat kändes det bra att äntligen få komma ut på tur på kalfjället.

När vi vaknade på påskdagen var det strålande sol och helt vindstilla. Temperaturen steg sakta men säkert en bra bit över nollan. Perfekt! Vi beslutade oss för att skticka upp till Grövesjöns Fjällstation (från Idre Fjäll) för att där ge oss ut på tur uppe på kalfjället.

Vi bestämde oss för att tura mellan Grövelsjön och Lövåsen och Thomas föräldrar, som var med i bilen upp till fjällstationen, beslutade sig för att åka de preparerade spåren precis invid fjällstationen.

Thomas föräldrar släppte av oss vid Storsätra och vi tog oss 4 km rakt upp på kalfjället. Du som varit där vet nog att det åt öster är brant stigning upp tills man äntligen kommer upp på kalfjället.

Solen sken och svetten lackade men så äntligen försvann alla träd och en vit oas öppnade sig för oss. Det är nu vi kommer på att vi glömt solglasögonen i bilen. Nåja, inte tänker vi åka ner igen för att hämta dem....det får svida lite i ögonen.

Vi möter inte många på vår tur upp över fjället. Den led vi valt upp är fri från skotrar och vi slås av tystnaden som är total.

Vi skidar på och efter ett tag hör vi ljudet av skotrar som far omkring på fjället. Vi kommer att använda oss av en ”kompisled” i 1,5 km för att ta oss fram till Oscarstugan. En kompisled är en led där både skotrar och turskidåkare får åka.

Strax innan Oscarstugan hittar vi en solgrop mitt på fjället som några grävt, använt och lämnat. Perfekt!  Vi fixar till hålet lite till och tänder den medhavde veden. Det är mysigt med lite eld och värme! Till lunch äter vi Västerbottenostpaj och rökt makrill som blev över från gårdagens Påskmiddag. Vi sitter ett tag i solgropen och njuter av sol och värme. Detta är livet!

Efter lunchen passerar vi Oscarstugan och beger oss sedan upp längs med den skoterfria leden som går mellan Västra Barfredhågna och Östra Barfredhågna (1022 möh). Åter lugnt och skönt. Här mötte vi lite fler som var ute på tur. Solen sken rakt i ansiktet så när vi kom hem på kvällen hade huden fått en röd ton som senare övergick till brunt.

Väl framme i Lövåsen blev vi upphämtade av Thomas föräldrar som hade haft det bra i de preparerade spåren runt fjällstationen samt njutit av solen och lunchen i en solgrop vid sjön.

Om ni vill se fler bilder från vår tur på fjället så titta in på vår hemida www.traneving.se

/Helena och Thomas

2010-04-07 12:53   brigas
Just såhär vill man ha påskvädret.
Det är ju faktist toppenväder ibland.

Svar 2010-04-07 13:00   Thomas Traneving
Ja verkligen! Det är detta man väntat på hela vintern....vårvintern när den är som bäst!

2010-04-07 19:34   BrittMarie
Grövelsjön är fint, har varit där många gånger. Och vilket väder ni hade!

Svar 2010-04-08 10:16   Thomas Traneving
Ja vi hade verkligen tur med vädret. Hela veckan innan vi kom upp hade det varit snöblandatregn. Under torsdag - tisdag som vi var där var det toppen väder med sol och värme.

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.