Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

#Peakofsweden Projektet avslutat med Drama Del 1

Tiden började rinna iväg för att hinna med den sista toppen i vår expedition inom den beslutade tidsramen. Samtliga helger framöver under oktober var fullbokade i kalendern. Senare på året kommer snön så tiden tickade verkligen på. I slutet av september fick Jag en lucka i kalendern. Vid tillfället var Helena uppbokad på annat håll och ett gemensamt beslut togs – Jag själv skulle plocka den sista toppen som var Jämtlands högsta. Bestigningen av Templet är den sista i av alla 25 under Peak of Sweden.

Idén blev verklighet

Idén till vår expedition ”Peak of Sweden – Det bästa av Sverige” föddes redan 2010 då Helena läste en artikel i STF:s tidning Turist. I artikeln listades alla Sveriges 25 landskap med högsta punkt. Efter funderingar samt planeringar kring idén beslutade vi att beslutade vi att expeditionen skulle genomföras under 2014 och 2015. Sverige är stort och att genomföra expeditionen samtidigt som vi båda jobbar heltid innebär att alla äventyr ägde rum på helger och under semester. Här får du följa min sista resa under Peak of Sweden.

Peak of Sweden innebär att vi ska besöka alla landskap och län i Sverige under 2014 och 2015.

#Peakofsweden - Det bästa av Sverige - Innebär
1. Vi ska besöka Sveriges samtliga 25 landskaps högsta punkter. #25topparisverige.
2. Vi ska besöka Sveriges samtliga 29 nationalparker
3. Vi ska vandra en bit på varje huvudvandringsled i landskapet - #29nationalparkerisverige
4.Vi ska även Geocacha på samtliga toppar och lägga ut så många egna cacher som möjligt på topparna

Har varit ett jätteroligt och spännande projekt Om du vill testa själv kan det ju räcka med en av ovanstående som alla nationalparker eller toppar
Vi kommer att lägga upp allt eftersom på vår hemsida www.traneving.se
under fliken Peak of Sweden

Dag 1 – Starten för Expedition Templet

Tågresan startade 22.30 på fredag kvällen från Stockholm till Duved i Jämtland och därifrån med buss till STF Storulvån. Att ta nattåget direkt från Stockholm till fjället har sina fördelar eftersom jag kunde påbörja min vandring mot Sylarna redan vid 10 tiden morgonen därpå.

Sträckan från Storulvån till Sylarna är 16 km lång och är en del av Jämtlandstriangeln. Redan från start och hela vägen fram till Sylarnas fjällstation blåste det styv kuling och ett konstant ihärdigt regn föll från en grå himmel. Naturen och höstfärgerna var storslagna men den där riktiga lyckokänslan försvann lite när det inte gick att se speciellt långt fram.

Framme vid Sylarnas fjällstation runt 16.30. Någon rumsbokning hade jag inte kunnat göra innan avfärd eftersom STFs webbplats uppgav att alla var fullbokade. Däremot garanteras alltid att en vandrare får en sovplats och jag fick en säng i en sovsal som delades med 20 andra trötta, frusna och blöta vandrare.

Under kvällen hade jag diskussioner med olika personer och det visade sig att Storsylens bergstopp som jag trodde jag skulle bestiga, var Storsola (Templet).

Templet (1728 meter över havet) är den högsta toppen i Jämtland. På vägen mot Storsylens topp passerar man Jämtlands högsta punkt, men själva toppen ligger i Norge. Och det är ju just toppar vi jagar i vårt äventyr, inte högsta punkter.

En av killarna jag träffade var bergsbestigarguide. Han gav mig den exakta vägen till Templet vilket underlättade för min planering i hur jag skulle nå mitt mål.

”Jag tänkte att själva bergsbestigningen inte skulle bli så svår … men jag hade väldigt fel.”

Fortsättning följer------

Se mer bilder på vår hemsida på

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.