Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Nätverket Utebildarna

I Helgen 17-18 April drogs nätverket Utebildarna igång,

Fiskeboda var platsen som ligger utanför Julita som ligger utanför Katrineholm.

Vi var 15 personer som träffades i Fiskeboda och lade upp riktlinjerna  för nätverket riktat mot personer som arbetar med olika friluftsaktiviteter.

Det var en härlig blandning av olika friluftsmänniskor allt ifrån Forskare i friluftsliv till Klätterinstruktörer och Kajakinstruktörer.  Det fanns även Teambuildingmänniskor med olika kvalifikationer som te.x Hästar, Ekologi, Ledarskap mm. Det kom människor från Västerbotten, Jämtland, Mellansverige, ja nästan hela Sverige var där.

Några nya ord för Friluftslivet i Sverige och Utebildarna faställdes i samband med fastställande av värderingar, bl.a Härvaro (Kan ni gissa vad det betyder).

Mellan teoripassen såg vi naturligtvis till att vara ute. (Vi hade tänkt att vara ute hela tiden men vädret var inte på vår sida.)

Vi genomförde några Härvaroövningar

samt några Teambuildingövningar

Vi hade tänkt och morgonpaddla med kajak men isen hade inte släppt på Hjälmaren så vi vandrade iväg istället och fick se ett lamm födas

Vad är då Utebildarna?

Utebildarna är ett nätverk av fristående friluftskonsulter som samarbetar för att få ut företag och människor i naturen runt om hela Sverige.

Om du är intresserad, se mer på www.utebildarna.se

/Thomas

2010-04-23 16:15   Håkan Friberg
Men huvva! Jag får rysliga vibbar från min egen lärarutbildning under första halvan av 70-talet och även av studiedagar under mina första år som lärare. Jag minns att vi kastade kuddar på varandra, kramade varandra och jag vet inte vad. Det var väl nånting som skulle "lösgöras" eller frigöras inom oss. Inte vet jag. Jag ifrågasatte alltid högljutt om jag verkligen blev en bättre lärare av att på uppmaning ta på någon annan människa. De hävdade det. Fan tro´t.

Jag tror mer på spontana kroppskontakter och att jag blir en bättre lärare/människa av att ta en öl och snacka lite strunt med mina arbetskamrater.

Jag hoppas dock att alla hade kul! :-)

2010-04-23 17:29   Thomas Traneving
Jo Då Vi hade jätte kul Övningen gick inte ut på att ta på varann utan mer tvärtom vara så långt ifrån varann man kunde så man kom under repet på ett smidigt sätt, vilket inte blev så smidigt. Team

2010-04-25 14:49   seobserver
Precis som Håkan fick jag dåliga vibbar från 70-talet, det var mycket dylikt då. Numera vet man ju faktiskt lite mera vad som krävs, men uppenbart inte överallt.......
Hoppas ni i varje fall hade kul.

Svar 2010-04-25 19:07   Thomas Traneving
Nu var det som sagt inte det övningarna gick ut på. Men, kul hade vi i alla fall!

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.