Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Järvakilen - Etapp 1, 2 och 3

Vi upptäckte Järvakilen våren 2010 och bestämde oss för att försöka vandra hela leden trots att den inte är markerad ännu. Den sträcka som i dagsläget, april 2010, är markerad är sträckningen mellan Rinkeby Hage/Hjulsta och genom hela Järvafältet.

Tyvärr verkar projektet gått lite i stå för projektkartorna har ett par år på nacken och en bro som enligt kartorna är på planeringsstadiet var färdigbyggd redan 2008. En sak de kunde tänkt på när det gäller markeringarna är att vrida den lilla pilen i den riktning man ska gå. Ibland stod stolpen mitt i en korsning och utan karta hade man inte vetat vart man skulle gå eftersom det var rätt långt mellan stolparna.

Starten är vid Stallmästargården och mål är Sigtuna (eller omvänt om man hellre känner för det).

Lördagen den 10 april gick vi sträckan Stallmästargården – Eggeby Gård, Hjulsta (etapp 1 och etapp 2), en sträcka på ungefär 1,3 mil.

Det var en rätt kall och gråmulen dag när vi parkerade bilen vid Starten och Stallmästargården, Stockholm.  Till vår hjälp hade vi de projektkartor vi hittat på nätet samt vår GPS med lite olika cacher inlagda vilka skulle ”plockas” på vägen. Det här med de inprogrammerade cacherna visade sig senare bli vår "rädding" genom skogen i Ursvik eftersom det där råder ett myller av stigar och det är svårt att hålla orienteringen i skogen.

Första delen av sträckan Stallis – Överjärva Gård går genom Hagaparken där vi passerade Haga Slott, Koppartälten och Fjärilshuset. Vi plockar ett par cacher i Hagaparken samt äter vår lunch.

Vi fortsätter vår vandring längs med Brunnsviken och går under Bergshamraleden och in mot koloniområdet och Ulriksdal.

Efter Ulriksdal följer vi en skogsväg och passerar på en bro över E4:ran och är så framme vid korsningen mot Överjärva Gård. Enligt projektkartorna så var bron över järnvägen fortfarande i planeringsstadiet och det skulle inte gå att passera genom Överjärva Gård. Tanken var att man skulle följa cykelvägen till vänster en bit och sedan följa en gångväg under järnvägen. Men, eftersom vi kunde se att den planerade bron stod klar och hade varit färdig sedan 2008 så vandrade vi den, enligt projektkartorna, ”nya sträckningen” genom Överjärva Gård.

Efter Överjärva Gård kommer vi så in i Ursvik. Här skall det plockas cacher i skogen!!

Alla cacher är lättplockade men efter ett tag så är inte Helena lika sugen som Thomas på att ”plocka cacher” (det togs totalt 13 stycken denna dag).

Helena stannar vid en bänk och Thomas går upp för berget för att plocka den cach som ligger där. Det är nu våra problem för dagen börjar. Thomas glömmer nämligen att markera koordinaterna i GPS’n när han lämnar Helena mitt i skogen.

Efter sin lyckade ”plockning” uppe på berget har han totalt tappat bort orienteringen och går ner åt fel håll. Helena väntar och väntar men ingen Thomas dyker upp. Tur att mobilen finns!

Efter 30 minuters intensivt letande och irrande omkring på alla små stigar i Ursviks urskog så hittar vi tillslut varandra igen.

Läxa nr 1 är lärd. Thomas skall alltid göra en markering i GPS´n när han sticker iväg på egen hand för att plocka cacher.

Söndagen den 11 april gick vi sträckan Eggeby Gård – Väsby Gård (etapp 3), en sträcka på ungefär 8 km

Starten är vid Eggeby Gård i Hjulsta och slutar vid Väsby Gård.

Det går inte att köra bil fram till Väsby Gård utan vi parkerade en bil vid Bögs Går på Järvafältet, ca. 1 km från Väsby Gård och en bil i Hjulsta.

Enligt den föreslagna sträckningen så skulle vi gå en, enligt oss omväg, för att komma ut på Järvafältet. Vi valde den ”nya sträckningen” vilket gick bra till en början men sedan tog det stopp i och med flygfältet. Vi fick gå genom skogen och passera bakom golfhuset för att sedan igen vara tillbaka ute på den markerade leden.

Solen sken och det var en härlig dag. När det närmade sig lunch tog vi paus i en hage där båda lyckade somna en stund.

Strax innan Väsby Gård passerar vi en våtmark som naturvårdsförvaltningen i Sollentuna återskapat.
Rastande flyttfåglar har hittat denna oas och redan första året noterades dvärgbeckasin, dubbelbeckasin, gluttsnäppa, grönbena, mindre strandpipare och brushane.

När vi passerat Väsby Gård är det dags för kaffe vid en rastplats. Här tänder vi en eld och dricker vårt kaffe. Solen värmer och livet är så där härligt som det bara kan vara en fin vårdag.

Titta in på vår hemsida om ni vill se fler bilder från vår vandring.

www.traneving.se / Vandra i Stockholm / Järvakilen

Thomas och Helena

Traneving

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.