Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Flottfärd på Klarälven – Juli månads ”Adventure Nights 2013”

Juli månads ”Adventure Nights 2013” tillbringade vi på Klarälven som slingrar sig så fint genom Värmland. Här åkte vi flotte i sakta mak, 2 km/h, tillsammans med Thomas syster Camilla och hennes man Ulf.

Ulf och Camilla kom med bil från Karlstad där de bor. Vi kom norr ifrån efter en längre vandringstur i Norge och Årefjällen. Camilla och Ulf parkerad sin bil i Ambjörnby där de blev upphämtade av Johnny som äger Sverige Flotten. Ambjörnby var vår slutdestination för flottfärden. Vi parkerade vår bil vid Sverige Flottens basläger i Ramsby. Efter en del krångel med betalning kom vi iväg på vår färd (Camilla hade missat att det var kontanter som gällde för betalning).

Vi njuter av flottfärden på Klarälven.......

Det tog en liten stund innan vi förstod Johnnys instruktion (på väldigt grov och charmig värmländska) hur man skulle styra flotten. Eller egentligen behövde man inte styra flotten. Den skötte färden bäst själv. Men om man behövde gå iland så var det bra att öva på styrningen så man inte fick panik.

Vi gick inte iland förrän till kvällen. Lunchen lagade vi på flotten. Kokade ris på gasolköket och grillade korv på gasgrillen. Toppen!

Vi 18.00 tyckte vi att det var dags att hitta en plats för vårt kvällsläger. Vi hade fått tips om en fin ö mitt i Klarälven och den tog vi sikte på.

Det var lite kämpande med att få in flotten mot land men efter några rejäla paddeltag var vi så pass nära att vi kunde hoppa i och dra in flotten till stranden.

Vi tar ett bad innan kvällsmaten ska lagas till........

Nu blev det dags för uppfriskande bad. Vi hade haft sol och 26 grader varmt hela dagen och Klarälven var underbart svalkande.

Det blev åter dags att tända vår grill på flotten. Köttet marinerades, couscous kokades och sallad skars till.

Thomas håller koll på kötet som lagas på vår gasgrill......

På kvällen tog vi en promenad runt den lilla ön. Det var skönt att få röra lite på benen. Det var fler än vi som stannat till på ön. Ett äldre par i kajak hade intagit ena udden och ett gäng med norska grabbar den motsatta udden. Vi låg fast förankrade mitt på ön.

Camilla, Ulf och Helena tar en lugn promenad runt ön.....

Efter promenad och middag blev det dags att resa våra tält på flotten. Vi var rekommenderade att sova på flotten (med ankare i) för att slippa alla mygg. Mycket bra!

God middag på flotten.....

Efter att vi rest tältet tände vi en eld på sandbanken precis bredvid vår flotte. Här satt vi och pratade och hade trevligt hela kvällen.

Vi eldar och myser vid Klarälven...............

På morgonen dagen efter släppte vi iväg flotten redan kl. 06.00. Efter ett tag rev vi våra tält och låg kvar på våra liggunderlag i sovsäckarna och tittade på den vackra naturen som vi i sakta mak gled förbi.

Vi släpper iväg flotten kl. 06.00 på morgonen.....

Vi hade en bit kvar till vår slutdestination så vi passade på att sola och bada. Även idag var vädret så där underbart fint som det varit nästan hela sommaren.

Vi ligger kvar i sovsäckarna och tittar på naturen som glider förbi....

Väl framme i Ambjörnby var det dags att styra in flotten till stranden.

Vi packade in all utrustning i Ulf och Camillas bil och lämnade flotten vid stranden till nästa kund som skulle ta över den härifrån.

Vi lastar in all packning i Ulf och Camillas bil......

En flottfärd på Klarälven kan varmt rekommenderas. Passar alla! Glöm inte solhatt, solkräm och en låg stol att sitta på (brassestol).

Det dåliga är väl att det är en relativt dyr färd. Priset är 1800,-/person vilket vi tycker är rätt bra betalt….

Vill du se fler bilder eller hitta länk till uthyraren kan du titta in på vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-09-05 23:52   Skattletaren
Jag skulle rekommendera det andra företaget som har flottfärder på Klarälven, där får man bygga sin egen timmerflotte, en underbar känsla att glida fram på älven med något som man byggt själv. :)

Svar 2013-09-06 06:14   Thomas Traneving
Då måste vi nog säga emot dig. Den flotten du nämner kan också kallas "skilsmässo-flotten'. Först står man 6-8 timmar i det kalla vattnet (oftast frugan). Man är trött och sliten av att bära alla tunga stockar. När man väl sitter på flotten har frugan fått blåskatarr och alla är jätte trötta. Inte nog med det. När man är färdig med sin färd så ska man ta isär flotten. Bära tungt och stå kallt en gång till.
Att bygga sin egen flotte kanske passar starka män som vill bygga muskler. För oss kvinnor som var med kändes detta som ett superhärligt alternativ. Det är trots allt semester :) ;)

2013-09-07 07:52   brigas
Vilken avkopplande resa.Men det är väl högsommarväder som gäller.Inte regn och rusk.
När jag läser om olika turer i fjäll,skogsland,kustland,skärgård,kanaler och älvar slås jag av vilken mångfald av olika givande upplevelser vårt land bjuder.För den som får "tummen ur".

Svar 2013-09-09 11:25   Thomas Traneving
Ett fint väder är nog ett måste för att tycka detta är så skönt som vi gjorde. Att sitta på en flotte i två dagar i regn är nog inte någon givande upplevelse.
Ja men visst är det så! Bara man får "tummen ur" så finns det hur mycket som helst att göra.
Svägerskan tycker det är toppen att vi finns........vi som letar upp allt kul att göra (enligt henne).

2013-09-07 22:18   Skattletaren
"Svar 2013-09-06 06:14 Thomas & Helena Traneving
/H"

Ja visst tar det många timmar att bygga den, men med lite sammarbete och att man rullar dem så är det inte svårt, och när man väl kommer till slutet så behöver man inte alls bära upp stockarna de lämnar man i vattnet och låter dem bara glida iväg ( företaget lyfter upp dem med maskin) det ända men bär upp på land är sin egen packning, och hur mycket det väger är ju högst personligt :)

Svar 2013-09-09 11:33   Thomas Traneving
Kom på en annan sak som vi + svågern och svägerskan inte tyckte var bra med de flottar man bygger själv.
Man kan inte tälta på den flotten man bygger själv. Knöliga "telefonstolpar" att sova på är inte skönt. ;)
Att tälta på flotten är ju liksom halva upplevelsen + att man slipper myggen.
Det är rätt svårt att hitta tältplatser längs med Klarälven och att ställa tältet på en blöt sandbank som riskerar att försvinna om och när vattnet släpps på känns inte som en toppenlösning.
Men som sagt var.
Smaken är som baken.
Vissa vill bygga muskler, kämpa och slita på sin semester.
Vi ville (för en gångs skull) njuta och bara låta världen passera förbi i sakta mak.

2013-09-18 20:13   äventyrssugen
Det låter underbart att få ligga på flotten och bara långsamt flyta med strömmen en stilla morgon. Jag bor i närheten men har aldrig prövat.

Svar 2013-09-19 16:20   Thomas Traneving
"Jag bor i närheten men har aldrig prövat" - Precis så sa min svägerska. Klarälven rinner utanför deras hus i Karlstad men hon har aldrig provat på flotte.
Hon var lycklig över att kunna bocka av den från sin lista "att göra".

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.