Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

T A N K E K N E P – Sanningen

Om hur jag blir mer vän med sanningen om vem jag är, hur jag kan frigöra mig från destruktiva värderingar och en gammal självbild och ha ett mer konstruktivt förhållningssätt till trasigheter och knas.

Det är väldigt uppskattat när jag delar olika tankeknep på min Facebook, mest den vanliga svenska Facebooken, så jag tänkte jag kunde dela lite mer sånt här också. Mycket av idéerna har jag utvecklat i bergen, som ju så mycket handlar om mentala bitar, och sen har idéerna följt med mig hem och jag har låtit dem bli en del av livet.

I bergen är det viktigt att inte ha grejer som skaver inuti, desto lenare och gladare tankarna och känslorna löper, desto bättre har jag det och desto större är chansen att jag kan genomleva stormen utan att behöva bryta, osv. Jag brukar ju säga att den som är gladast vinner. Jag jobbar på djupet, att verkligen vara genuint gladare, fixa till knasen som ställer till det osv, och inte bara klistra glada smiley på skavsåren. Nu tillämpar jag samma tankemodell i hela livet. Det är ingen high tech vetenskap, jag bara delar med mig av mina "Tankeknep in Annelistyle", ta det för vad det är. Okej, då kör vi.

Bara livet vet vad som är sant. Jag vet bara vad som händer i mitt snurriga medvetande. Sanningen är alltid sann även om jag inte tror på den eller vill veta av den. Ibland verkar sanningen för osannolik så nänä, det köper jag inte. Men ibland gör den för ont. Framför allt den om mig själv.

Sanningen om mig själv är ju min vän. I den finns fantastiska möjligheter. Det är vilka känslor sanningen om mig väcker som är det hotfulla. Men det är ju bara känslor. Jag är inte mina känslor.

När det inte känns bra när jag närmar mig sanningen om vem jag är så beror det på mina värderingar om egenskaper eller sätt att vara. Värderingar som är som ramar för rätt och fel. Och annat. När det jag ser hamnar innanför de rätta ramarna känns det bra. När det hamnar innanför ramarna av fel känns det obra. Då ändrar jag gärna lite på sanningen så det hamnar inom de bra ramarna. Ofta omedvetet. Desto mer jag ändrar desto längre från sanningen hamnar jag och desto snurrigare blir jag.

Men hörrni, de där värderingarna och ramarna är inte sanningen.

De där värderingarna och ramarna är bara illusioner. De kan jag forma om. De ser olika ut i olika kulturer, olika mellan kvinnor och män och förändras med åldern. Och många av ramarnas mönster försvinner helt. Vi har alla olika värderingar och ramar och dessutom olika regler för hur ramarna formas. Livet älskar mig precis som jag är. Vill mig bara gott. Vill inte att jag ska snurra till det. Vill hjälpa mig att läka, må bra, så det slipper bli snurr och knas och ont. Och dig också!

Här är ett av mina tankeknep. Det är inte ett magic poff trick utan en process, om och om igen.

Föreställ dig att i natt kl. 24.00 så raderas all din kunskap om vem du är. Det är totalt tomt. Allt du vet om dig själv är borta. Vem du varit och vad du gjort. Alla fel och brister är inte bara borta, det är dessutom förlåtna. Totalt förlåtna. Av livet själv.

Du får sedan skapa en helt ny bild. Om vem du är.

Och dessutom med helt nya ramar. Alla ramar om rätt och fel, alla föreställningar och värderingar, precis allt är borta. Du får forma helt nytt.

Du kan välja lena, snälla ramar. Som är förstående, som har medkänsla med dina fel och brister, som är tillåtande och vill ge dig möjlighet att utvecklas och läka. Fel och brister är en potential till att utvecklas – kan vi hitta, läka och hela orsaken till dem kan vi må bättre och kanske klara något som vi tidigare önskat men inte klarat för vi haft det där knaset. Bli kompis med dem, hej, jag finns här, som en led som sitter på sniskan, kan du hjälpa mig rätt? Såna ramar kan man ha. Eller andra ramar.

Vår bakgrund har format oss till den vi är, det försvinner inte, men vi kan forma om vårt förhållningssätt till det, och på så sätt kan vi ändra vår story. Det här handlar om våra värderingar och vår självbild. Vi tenderar att ha destruktiva värderingar om oss själva och också fastna i en gammal självbild. Nänä. Det här kan vi forma om.

Det här är ett tankeknep som hjälper oss på vägen. Parallelt med detta jobbar jag med att fixa orsaken till att jag ibland beter mig dumt, fel eller whatever jag gör.

Och varje natt kl. 24.00 raderas det igen. Varje morgon när du vaknar är allt det gamla borta och du vaknar till helt nya möjligheter. I natt kl. 24.00 händer det. Allt gammalt är borta. Alla ramar är totalt puts väck. Och livet vill dig bara all in gott. Fatta vad fri du kommer vara, goe känslan! Godmorgon världen!

-------------------------------------------------------
F Ö R E L Ä S N I N G  på gång i Göteborg 21 augusti - se här!

Till min hemsida.
Till min engelska facebooksida. Över 160.000 följare.
Till min svenska facebook, uppdaterar flera gånger om dagen, följ gärna!

För er som undrar vem jag är, här finns en fantastiskt välskriven artikeln om min bakgrund i det ansedda Magasinet Filter. Jag måste varna, det är starkt!

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.