Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring på Upplandsleden (Stockholmsdelen) - Barkarby till Kallhäll

Vi har under hösten 2011 vandrat Upplandsleden (Stockholmsdelen) för andra gången. Upplandsleden är den led som passerar närmast oss hemifrån. Faktum är att  leden nästan passerar utanför vårt hus i Hässelby.

Etapp 1 av Upplandsleden Stockholm går från Barkarby Station till Kallhäll och är 18 km lång. Vi valde att dela upp etappen på två dagar.

Leden sträcker sig via gångvägar förbi Viksjö Golfklubb och är i början mest en transportsträcka.

Efter Viksjö golfklubb ledde leden oss äntligen in i skogen. Det var här den verkligt fina delen började.

Leden tog oss med längs med kanten av Hässelby och Lövsta innan vi vandrade vidare norrut längs Mälaren mot fornborgen Gåseborg.

Vid Gåseborg kom vi fram till dagens första vindskydd. Här stannade vi till. Vi tände en eld ooch lagade vår lunch.

Efter Gåseborg vandrade vi vidare längs med Mälaren över Humelmorahage och upp på Kvarnberget.

Väl framme vid Bruket och Görvälnslott stötte vi på nästa vindskydd. Detta vindskydd låg fint placerat precis vid Mälaren.

Det var lite knepigt att hitta vart vi skulle gå efter slottet. Vi följde allén som sträcker sig från baksidan av slottet mot skogen. I slutet av vägen hittade vi åter markeringarna som nu ledde oss in i skogen.

Vi passerade Ormberget innan leden åter igen ledde oss ner mot Mälaren och badet i Kallhäll.

Följande vindskydd finns längs denna delen av leden:

1. Längst ner på ängen vid Gåseborg

2. Vi Bruket strax innan Görvälnslott

Vid båda vindskydd fanns välfyllda vedlådor.

Det går utmärkt att åka pendel mellan Barkarby och Kallhäll. Vi valde dock att köra två bilar (parkerade en vid start och en vid slutet).

Vill du se fler bilder från vår vandring på Upplandsleden eller ladda ner kartor så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2018-11-18 11:39   stoffeman
Vindskyddet vid bruket är ersatt med en grillplats. Oklart varför men vindskyddet finns fortfarande på reservatets informationstavlor, kommunens kartor, Open Streetmap/Cyclemap/Topomap och Vindskyddskartan så det är lätt att bli lurad.
Så om du planerar att sova där, ta med tarp eller tält istället och gå en bit till för att hitta platt mark vid nästa grillplats. Varning för glassplitter och vind från sjön.

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.