Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Toppbestigningar med barn

Att göra vandringen med barn på barnens villkor har alltid varit vårt måtto när vi har gett oss ut på vandringar tillsammans med våra 4:ra barn.

Kvällsläger vid en älv i Dalarna

Eftersom det skiljer fem år mellan vår äldsta och yngsta så har vi haft som tumregel att de har fått följa med på lite längre vandringar med tältnätter från de var 6 år gamla. Innan dess fick de vara hemma hos mormor/morfar eller farmor/farfar. Det tror vi har uppskattats både av de vandrande barnen och av den som fått stanna hemma och blivit lite extra ompysslade av ”de gamla”.

Första vandringen vi gjorde med alla fyra var 2002 då vår minsta, Amanda, var 6 år gammal. Vandringen var Grövelsjön – Sylen – Rönnsjön – Sylen – Båt tillbaka till Grövelsjön.

Bilder och text från den vandringen hittar du här

1.a dagen vandrade Thomas med våra tre pojkar ca. 9 km från Grövelsjön till Sylen. Den dagen tog Amanda (6 år) och Helena båten över sjön för att bespara Amanda från en vandringsdag. Helena och Amanda hade med sig tälten och maten på båten över sjön och Thomas och pojkarna hade endast med sig dagspackning. Amanda och Helena hjälptes åt att resa de två tälten och fixa med sovsäckar tills de andra var framme vid Sylen. Det var ett precis lagom stort första dags äventyr för Amanda.

Thomas och våra fyra barn på vandring mot Norge 2002

2:ra dagen vandrade vi alla 6 från Sylen till Rönnsjön som ligger i Norge, en sträcka på ca. 5,5 km. Vi tog god tid på oss och tittade på renarna som vi mötte under vandringen. Vi åt lång lunch och det var då våra killar började med sina toppbestigningar. Under lunchen sprang våra två äldsta och Thomas upp på toppen Sylvola 1040 m.ö.h. Killar i denna ålder (11 och 10 år gamla) har så mycket extra spring i benen.

Tyvärr har vi ingen toppbild från den toppen men sedan den gången har våra barn sprungit upp på ett antal toppar över 1000 meter. Alla toppar har bestigits självmant och ofta på egna initiativ under tiden en lunch eller middag har lagats.

Vissa toppar har de spanat in under en kväll och bestämt att den skall bestigas innan vi lämnar vår lägerplats morgonen därpå. Naturligtvis har alltid en vuxen följt med dem upp på topparna de bestigit.

Här kommer en kavalkad av en del av de toppar våra barn hunnit bestiga från 6 år ålder…..

2003 Foskkläppen 1070 m.ö.h. (Grövelsjön)

Under samma vandring 2003 besteg Rasmus, Tobias och Thomas Gealde 1183 m.ö.h.

Under samma vandring 2003 besteg Rasmus, Tobias och Thomas storvätteshogna. Dalarnas högsta berg 1204 m.ö.h.

Under tiden Thomas och våra äldsta pojkar besteg dessa två toppar så tog Helena och de två minsta en lång paus. De lekte i bäcken, tittade på renarna och letade efter renhorn, pinnar och fina stenar.

Här hittar du bilder och text från vår vandring i Grövelsjön 2003

Hela 6 man starka familjen besteg 2004 Molnet (eller Mulen som den döpts om till på senare år) 1191 möh

Amanda och Tobias på toppen av Molnet

Här hittar du text och bilder från vår vandring med barnen upp på Molnet

2004 besteg Thomas och Tobias besteg Rendalssölen, Norge 1744 möh

Resten av familjen hade då påbörjat vandringen tillbaka till bilen efter en väldigt blöt och kall vandring.

Här hittar du bilder och text från vår vandring med barnen till Rendallssölen i Norge

Städjan, Idre, har bestigits av hela familjen ett antal gånger. Ett måste varje sommar vi besöker vår stuga på fjället. Städjan är 1131 möh.

2004 tillsammans med Rasmus och Tobias. Amanda och Jesper var under tiden med på Idre Fjälls barnaktiviteter.

2008 vandrade vi från Nipfjället till Städjan, upp på Städjan och ner till Gränjåsvallen.

Här hittar du bilder och text från våra vandringar runt Idre Fjäll

När vi vandrar med våra barn är det alltid de som bestämmer tempo och hur långt vi skall gå. Det gör inget om man får halvera vandringen för att barnen inte har ork eller lust just den gången. Det mysiga är ju att man är tillsammans och umgås utan störande moment som TV, datorer osv.

/Helena och Thomas

www.traneving.se

2011-04-08 13:07   Minnatur
TACK, ni verkar vara riktigt sunda och bra föräldrar...

Jag skall läsa era sidoberättelser vad det lider...

Svar 2011-04-08 20:18   Thomas Traneving
Tack själv. Du har ju små blivande vandrare hemma. /H

2011-04-08 19:03   äventyrssugen
Ja, nu blev jag verkligen sugen på att göra något sånt med mina barn.

Svar 2011-04-08 20:21   Thomas Traneving
Ja detta e jätte kul. Förr hade Idre ett märke som hette 5 toppar. Det 'tog' våra barn. Ska se om jag hittar en gammal rygga med märket. Ett jätte kul upplägg som passade våra barn perfekt.

2011-04-10 23:54   fowwe
Att få med sina barn på äventyr som dessa är fantastiskt. Det kräver dessutom lite psykologi och klokskap från föräldrarna. Väldigt roligt att ni lyckats så bra!

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.