Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Sörmlandsleden baklänges Del 2 Etapp 59 – 57

59 Viad – Skanssundet

58 Skanssundet – Mörkö – Kasholmen

57 Kasholmen – Tullgarn Slott

På väg från Viad kom vi upp på ett högt berg och hade utsikt över Hallstafjärden som går in mot Södertälje.

Hallstafjärden

Vi kom fram till byn Näs där vi hade ställt cykeln och Thomas cyklade och hämtade bilen

Någon vecka senare fortsatte vi från byn Näs En fin liten by,

Näs

Och vandrade förbi Grönsta ängar ner mot havet.

Vi kom fram till Hörningsnäs naturreservat där det fanns en fin bokskog

Hörningsnäs

Vi kom sedan fram till Skanssundet där vi ställt cykeln .

Här i Skanssundet går färjan till Mörkö men Mörkö får vi vandra på till våren.

Skanssundet

I Skanssundet fanns även Nässkansen. Detta sund vaktades noga med kanoner.

Till våren 2014 fortsatte vi med etapp 58 från Skanssundet fast på Mörkö där vi ställde bilen..

Hörningsholms slott dominerar den norra delen av Mörkö.

Hörningsholm

Mörkö bestod av många berg så det gickk upp och ner mest hela tiden

Mörkö

Vi vandrade förbi många djur. En vildsvinsfamilj med ungar rusade förbi. Hann tyvärr inte få fram kamerna , men det fick vi när älgen tittade på oss

Älg

Vi var uppe på Kasholmsberget med jättefin utsikt och kom sen till Kasholmen där vi hade cykeln.

Kasholmsberget

Någon vecka senare vandrade vi etapp 57 med fin natur i naturreservatet Näset

Näset

Leden går förbi en fornborg, högt uppe på ett berg med vidunderlig utsikt över Pålsundet.

I Pålsundet satte vikingarna upp pålar i vattnet så att båtar ej skulle ta sig förbi utan att betala skatt

Här fick vi en bild på ett vildsvin

Vildsvin

och tranor

Trana

och rådjur

Rådjur

Det var helt översvämmat på en del av leden så vi fick vada igenom

Thomas klev ner i en håla och ramlade och blev helt plasvåt. Fick vandra våt sista delen så det var lite kallt

Översvämning

Vi gick igenom Tullgarn naturreservat med bokskog och kom fram etappslutet några 100 meter innan Tullgarn slott.

Tullgarn Naturreservat

Denna etapp var en av de finaste vi gått

Se massor mer bilder på vår hemsida

Sörmlandsleden Etapp 59 - 57

Thomas o Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.