Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Så var det dags för februari månads övernattning i tält - Adventure Nights 2013

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"

Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma……

Så var det dags för februari månads övernattning i tält

Vi inleder detta inlägg med att förklara vår filosofi för detta roliga projekt:

Att kunna njuta ute även i kyla (istället för att plågas) är vårt motto! När vi är ute vill vi må gott. Vi är inga ”extremäventyrare” utan bara normala "När Äventyrare" - Nätterna sover vi alltid i tält, oavsett väder, vind, kyla eller sol. Allt vi gör ska även alla andra normalt friluftsintresserade kunna göra!

Med ovanstående i åtanke så började vi leta efter lämpligt övernattningsställe. Till helgen lovades många minusgrader. Att just sova ute var inget vi oroade oss för. Våra nya sovsäckar som klarar -17 funkar toppen och håller oss varma. Det var mest det  här -  hur spenderar vi kvällen på ett trivsamt sätt -  som var vårt stora problem.

Lösningen blev att vi begav oss till Bogesundslandet (vid Vaxholm) och Ellboda. Här i Ellboda finns en fin eldkoja och det passade vår kväll perfekt.

Det var bäck mörkt när vi kom fram och Thomas gick för att spana efter stugan som vi visste låg här. Efter någon minuts letande med pannlampa ropade han att vi var på rätt ställe. Vi lastade ur all vår packning och bar in allt i eldkojan.

Även här inne var det minusgrader men vi hade med egen ved och tände snabbt en värmande brasa.

Under tiden elden hjälpte oss att få någon liten plusgrad inne i stugan reste vi vårt tält. Idag hade vi med vår gamla trotjänare till tält. Ett Caravan Kaijpak inköpt 1985. Tältet är ritat av Hilleberg innan det startades eget. Detta tält är varmt och gott att sova i på vintern till skillnad mot vårt nya tält. Ytterduken går långt ner mot marken så vi slipper drag och stark vind in i tältet.  Eller varmt och varmt. Ja hur varmt det nu blir när det är -10 ute…….

När tältet var rest gick vi in i eldkoja igen. Fortfarande minusgrader men lite värme började spridas från elden…….och med värmen röken………

Att tokelda i en kall järnspis är ingen hitt. Om vi tänkt efter innan så hade vi nöjt oss med en liten eld tills järnspisen blivit varm och sedan brassat på. Nu var blev det som det blev. Rökfyllt inne i eldkojan. Vi fick öppna dörren och ett fönster för att få tvärdrag.

Nu var det dags att laga kvällsmat. Vi grillade kött, kokade ris, värmde sås och hällde upp ett glas vin var.

Här satt vi och pratade hela kvällen. Som varmast var det max +10 grader inne i stugan men det var bra mycket varmare än ute. Den medhavda termometern visade nu på -12 grader.

Innan vi gick och kröp ner i våra sovsäckar värmde vi vatten som vi fyllde på i våra vattenflaskor. Det är ett jätte bra element att ta med sig ner i sovsäcken! Värmer gott nästan hela natten!

Natten i tält gick jätte bra. Vi sov båda jätte bra hela natten. Ingen av oss hade frusit och vi klev upp vid 09.00. Nu visade termometern -8 grader. Nästan värmebölja mot kvällen och nattens temperatur……

Vi tände åter en eld inne i eldkojan. Lagade gröt och kokade kaffe. Det tog åter igen ett tag att få värme inne i stugan som nu hunnit bli utkyld igen.

När vi ätit klart vår frukost packade vi ihop vår utrustning och åkte hem till våra barn. De sov fortfarande gott när vi steg in genom dörren vid 12.00 – lagom till lunch….

Om du vill se fler bilder från vår övernattning eller läsa mer om vårt projekt ”Adventure Nights 2013” eller ladda ner en kart över Ellboda så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas Traneving

2013-02-26 11:55   umemorgan
Roligt initiativ. Rolig familj. På Gotland ordnar vi vardagsäventyr för vänner och bekanta en gång per månad under 2013. Kul att visa på att det inte alltid behöver vara så avancerat för att vara skoj.

I januari isklättrade vi, i februari pulkarace med grillning.

Morgan
www.morganochskoog.se

2013-02-28 21:22   pingo
Har samma ambition som ni detta år. Att ta sig ut och övernatta i naturen. Har dock inte som mål att det blir en gång i månaden men några tillfällen under året vill jag få ihop. Har även samma motto att det ska vara njutbart och inte plågsamt i kyla så därför fick jag avbryta min tältnatt i början på februari då kylan var nere på - 25 och min säck inte höll mig varm. Har inte gett upp dock. Det ska bli en vintertältning....

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.