Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Paddeltur med kajak ut till Ängsö Nationalpark i Roslagens skärgård

Det gick inte många dagar efter att vi kommit hem från Italien innan Thomas insjuknade i, vad vi trodde, maginfluensa. Kraftig diarré och kräkningar som varade i två dygn.

Precis när Thomas var klar insjuknade Helena. Helena blev tyvärr mycket sjukare än Thomas och genomled tre omgångar av diarré och kräkningar. Varje omgång satt i ungefär 4 dagar med paus på ca. 3 dagar innan eländet kom åter.

Att få arbeta med det jag gillar bäst

April 2010 drog Utebildarna igång som bolag och nätverk. Jag, Thomas, blev VD och säljchef vid starten. Jag får även arbeta ute i naturen som konsult och med kunder. Den första nätverksträffen vi hade när vi drog igång var i Fiskeboda utanför Julita. Där, vid den träffen, satte vi ramarna för Utebildarna.

Med husbil genom Sverige, Polen, Litauen, Lettland och Estland - Del 1

Våra två yngsta barn, Amanda 15 och Jesper 17, hade en önskan när det gällde årets sommarsemester – HUSBIL.

Ett besök vid Ekholmens Naturreservat och med det en vandring på Naturstigen runt sjön Aspen

Naturstigen runt sjön Aspen och Ekholmens Naturreservat är drygt 7,5 kilometer lång och utmed hela sträckan finns orangea markeringar uppsatta. Leden är indelad i två svårighetsgrader: lätt- och medelsvår. Den lätta leden är utformad så att personer med begränsad rörlighet ska kunna uppleva något av den mångfald som finns runt sjön. På denna sträcka finns en bred spång som leder ut i den fascinerande lövsumpskogen söder om Lindhov, Den medelsvåra leden består av vanliga stigar. Där det är särskilt sankt finns spänger och på två ställen finns bryggor längs med stranden.

Vi startade vår vandring vid Hågelby Gård där det finns bra parkering och även busshållplats.

Vikingavandring längs med Låssaleden

Av en slump ramlade vi över en karta av något som känns som en bortglömd led – nämligen Låssaleden, 13 km. Den 7 maj 2011 vandrade vi Låssaleden vid Bro utanför Stockholm.

Vi parkerade vid P-platsen som ligger norr om Säbyholm Naturbruksskola (efter Låssa Kyrka). Vid parkeringen finns dass och information om leden. Här fick vi första indikationen på att leden är bortglömd (om man kan säga så). Det verkar i alla fall som om kommunen en gång anlagt leden men sedan helt glömt bort att underhålla den. Dörrarna till dassen var borta och informationstavlan stod på sniskan. Några kartor fanns inte i informationslådan osv.