Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Cykeltur i Grado Italien i somras i fågelparadis

Cykeltur i Grado Italien

Från i somras 2013

Efter vi varit i Österrike och vandrat med Amanda och Jesper tog vi vår äventyrsbil och åkte ner till toppen av Adriatiska havet i orten Grado. ( Grado är en ö ( halvö) som sticker ut i Adriatiska havet.

En perfekt badort utan en enda svensk i sikte. Mycket österrikare och italienare var där.

Vi hyrde en lägenhet  (otroligt billigt 2300:- totalt för 4 personer och 4 nätter) så vi fick 5 hela dagar på stranden, i staden, men Jesper och Thomas ville inte bada varenda dag så då hyrde vi cyklar på lägenhetshotellet.

Vi startade vår cykeltur med en rundtur i Grado in i gamla stan (som är mycket sevärd) och vidare längs fiskehamnar och in mot fastlandet.

Vårt mål var 2 st. Naturreservat som hade rikt fågelliv i kanten av havet.

Ett stort fågeltorn gick vi in i och spanade på fåglar som  tex både vita och gråa hägrar samt flera andra fåglar. Vi var nu i  Riserva Naturale regionale  VALLE CAVANATA

Vi fortsatte vår tur och badade längs vägen. (Det var varmt)  och passerade svanar och cyklade längs havet.

Vi kom till nästa naturreservat    DELLA FOCE DEL´ISONZO

Som kändes som nedlagt i alla fall inte bemannat.

Vi cyklade igenom en gammal by med trånga gränder och nästan inte en människa. Det var lite kusligt

Vi körde lite fel och kom tillbaka till fågeltornet igen vilket var väldigt turligt

För där såg vi en rovfågel som vi fortfarande inte har artbestämt

ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DETTA ÄR FÖR ROVFÅGEL?

Vi diskuterade med några engelska ornitologer som inte heller lyckades lösa mysteriet.

En öl på vägen hem fick vi inte missa.

Trötta men lyckliga kom vi tillbaka till Grado där tjejerna solade.

Vi hann med ett dopp innan vi gav oss av mot staden för att äta.

Ett fantastiskt ställe (Grado) som vi varmt rekommenderar.

Se många fler fåglar och bilder på vår hemsida

traneving.se Grado

Helena på kvällen

Thomas & Helena Traneving

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.