Jag väntar fortfarande på en grej gällande mat som jag ju skulle skriva om härnäst så jag knôr in lite info om min införda trovärdighetspolicy innan maten hamnar på bordet.
Det är svårt att få juste och ärlig information om friluftsliv och äventyr idag. Anledningen är att många s.k. äventyrare måste ta hänsyn till den allt råare sponsormarknanden.
När ni ser bilder från en värstingäventyrares resor så kollar ni förmodligen ibland på vad de har för utrustning. Det gäller oavsett om det är här på utsidan, på deras egna hemsidor eller var det är.
Det kan då vara bra att veta att även om det inte framgår på något sätt att äventyraren har betalt för att visa upp produkter så är det ofta så. Det förekommer att äventyrare åker på en tur med det främsta syftet att fota prylar i en äventyrlig miljö. Dels levereras bilder till sponsorerna och dels publiceras bilderna på äventyrarens hemsida men de levereras också till media såsom tidningar, tv och internet. Bilderna kan dels säljas och dels illustrera en artikel av äventyraren själv. Produkterna är då vad som ibland kallas "placerade".
Ett tält som ofta är föremål för "produktplacering"
Sedan kollar folk och jaha, han har såna grejer, det måste vara bra prylar. Men vad det i själva verket alltså ofta handlar om är ren reklam från tillverkarens sida. Lika mycket reklam som en vanlig reklamruta i tidningen. Bara i lite modernare tappning. Ibland är det "bara" produktutveckling, man anlitar äventyrare för att utveckla produkterna, men ofta är det samma sak men med annan etikett.
Visst, ibland kan en äventyrare välja att kontakta en viss tillverkare för att just deras produkter står på önskelistan men det är ofta mer komplicerat än så.
Är dettta bara glada jag på toppen av Kilimanjaro eller är det en reklambild?
Det förekommer ofta avtal och de är av skiftande anständighet. Det är inte alls ovanligt att sponsorerna kräver att inga konkurenters produkter får synas i bild. Har man då t.ex. ett par byxor från en konkurrerande tillverkare så måste loggan tas bort eller tejpas över eller nåt. Så ser ni kläder med tejp så är det inte alltid en rå typ som spräckt byxorna i en spagat på värsta klätterleden utan en övertejpad logga.
Ibland är avtalen rena slavkontrakten. Unga människor som drömmer om äventyrslivet utnyttjas. Det kan handla om att personen får en sparsam rabatt på produkter mot att vederbörande levererar bilder där sponsorns loggor syns men konkurrenternas loggor inte syns. Äventyrarna är ofta fotoamatörer så bilderna håller oftast inte den kvalitet som fodras för att sponsorn ska kunna använda dem men för den blygsamma rabatten har sponsorn sett till att företagets produkter syns på äventyrarens hemsida framför konkurrenternas. Dessutom kanske äventyraren skriver en artikel i en tidning och återigen syns sponsorns produkter och inte konkurenternas. Mycket reklam för en blygsam rabatt eller kanske gratis produkter för några tusenlappar. Ska sponsorn köpa motsvarande reklamvärde i ren reklam kostar det det mångdubbla.
Skulle det här kunna vara en reklambild om den bara används för att illustrera en artikel? Jag kanske har betalt för att prata gott om Norge. Jag som t.o.m. länkar till norska turistföreningen på min hemsida (statyerna är världsberömda och står i en park i Oslo).
Det finns dessutom en slags "sponsormaffia" som hjälper varandra, den ena ger sponsorbirag till den andre som sedan ger utmärkelser och annat i retur. Sånt har vi massor av även i Sverige. Naturligtvis är det inget som man gärna skyltar med.
Jag håller mig ifrån den världen. Den är rå och otrevlig.
För att ni ska kunna lita på det jag producerar på temat friluftsliv och äventyr så har jag därför infört en trovärdighetspolicy. Den innebär att om jag uttalar mig om en produkt från ett företag eller om ett företag som jag samarbetar med så framgår detta tydligt. Jag kommer inte att ingå några avtal som hämmar möjligheterna till denna transparens. Detta gäller oavsett vad det är för slags samarbete.
Begreppet "uttalar mig om" handlar inte bara om vad jag säger direkt utan även indirekt genom t.ex. bilder. Alla ska vara på det klara med vad det är för slags bilder, - är det t.ex. reklam inblandat så ska det framgå tydligt.
Framgår det inte att det är reklam inblandat så är det heller inte det.
Jag kommer dessutom bara att ingå avtal som har en slags rättevisemärkning. När jag är ute i världen försöker jag i mesta möjliga mån låta bli att utnyttja de fattigas utsatta situation och jag vill inte utnyttjas jag heller. Eftersom jag inte vill vara del av en industri där människor utnyttjas så ska de avtal jag ingår vara reko åt båda håll. Det kommer väl en policy om det också snart.
Så vill jag ha det men shit, - nu gör jag inte som man "ska" igen!
------------------------------------------------
Här har ni min engelska facebooksida.
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida.
------------------------------------------------