Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Anlita kvinnliga trekkingguider i Nepal och förändra världen!

Nepal är ett av världen fattigaste länder och situationen för kvinnorna är extra utsatt. Jämställdheten har inte kommit långt. De tre systrarna Lucky, Dicky och Nicky Chhetri har varit pionjärer i sitt engagemang att utbilda och anställa kvinnliga trekkingguider. Här finns information om dem, deras boende I Pokhara och om äventyliga Pokhara med massor att göra.

Nepal är ett av världen fattigaste länder och situationen för kvinnorna är extra utsatt. Jämställdheten har inte kommit långt. De tre systrarna Lucky, Dicky och Nicky Chhetri har varit pionjärer i sitt engagemang att utbilda och anställa kvinnliga trekkingguider. Deras arbete har uppmärksammats över hela världen och de har fått många utmärkelser. De har också en stor NGO - Empowering Women of Nepal. ”Alla” i Nepal känner till dem och respekten för deras arbete och engagemang är mycket stort.

3 Sisters Nepal Guest House Anneli Wester

Det här tyckte jag lät toppen. Jag ville veta mer och gärna supporta. Jag behövde inga guider men valde att bo på deras Guest House i Pokhara. Ville veta mer och kanske hitta ny bra kontakter, känna in stället, hur seriöst det är osv. Jag har höga krav på vissa grejer inom bergslivet.

Japp, det här är toppen, seriöst, bra, allt. Jag pratade med gäster som kom tillbaka från guidade turer, jag pratade med guider och två av systrarna. Bra bra!

Så vi dealade lite, de här vill jag blogga om och de supportade med med några nätters boende som tack. Fast jag blev kvar i tre veckor. Livet ska va' gott!

Anneli Wester in the garden at 3 Sisters Guest House

Behöver ni trekkingguider i framför allt Annapurnaområdet eller någonstans att bo så är 3 Sisters trekkingguides verkligen en winwin. Ni har ett stort företag med kvalitet och backup om det händer något och ni bidrar till ett unikt, positivt och viktigt arbete här.

Ska man inte ut och vandra så kan man ändå bo på 3 Sisters Guest House. Det ligger nere vid sjön i Pokhara i området som kallas Seaside, där det mesta som är intressant för turisterna finns, på huvudgatan fast inte precis inne i vimlet utan på kanten, lite lugnare. De har en himla fin frukostbuffé som ingår och väljer man att sitta på balkongen så har man härlig utsikt över sjön och kullarna på andra sidan.

3 Sisters Guest House Pokhara Nepal
Frukost åt ena hållet...
…och åt andra!

3 Sisters Guest House framför bussen!

Anneli was here! 3 Sisters Guest House
Anneli was here!

Pokhara Nepal
Kullarna ligger precis bakom huset.

Sea Side, Pokhara. 3 Sisters ligger längst in i den bortre viken.

De var urgulliga med att försöka ge vad jag behövde. De såg att jag gillade mina rosa och röda jakfiltar som jag köpte i templet i Kathmandu. Så vips, när de bytte lakan fick jag röda och rosa-randiga!

Pink Jak Blankets
3 Sisters Guest House Pokhara Nepal

Så min varmaste rekommendation!

Och här har ni mig i Pokhara style.

Anneli Wester 3 sister Guest House

Här är lite alla möjliga bilder från stan Pokhara.

Man kan åka till Pokhara av massa anledningar, här finns hanggliding och rafting och allt möjligt. Alldeles nära ligger dessutom kvalitetsyogakliniken PurnaYoga. Yoga är helt annorlunda här än hemma, man integrerar de mentala bitarna på ett helt annat sätt än jag någonsin erfarit hemma, jag ska skriva mer om det senare.

Hang gliding Pokhara Nepal
Äventyr i Pokhara, Nepal
Yoga Pokhara Nepal
Massage Pokhara Nepal

Anneli Wester Purna Yoga Pokhara Nepal
Sailing boats in Pokhara Nepal
Fishing Pokhara NepalGirl in Pokhara Nepal Hanging Pokhara NepalFish tai Mountain Pokhara Nepal

Livet i Nepal är "nära", men inte så nära som i t.ex. Indien där det blir så nära att man kan behöva backa med sig själv, här får man space och andrum, men livet finns där, precis framför en.

Pokhara NepalPink Power Girl Pokhara Nepal

Pink Power Girl! Hon körde runt bland bråten huller som buller över och på och runt – med dockan därbak och prinsesskrona på huvudet – det är pink power det!

Pokhara Nepal Never Give Up School
Grafitti Pokhara Nepal
Boy Pokhara NepalPokhara Nepal

Strandpromenad in Nepali style!

Lakeside Pokhara Nepal

Hund i Pokhara NepalDelar man med sig av glassen får man sällskap.

Pokhara ligger precis vid en sjö med kullar runt kring. Makalöst vackert. Det är inte längre än att man kan gå till allt eller ta en taxi för några kronor. Priserna är lite högre än i Kathmandu men jag betalade aldrig mer än tre dollar i stan.

Fishing Boy Pokhara NepalPokhara Nepal

På andra sidan kullarna börjar Himalaya. Olala.

Pokhara Himalaya Skycamping Meditation Yoga

Jag körde yoga, lärde kände folk, småvandrade mycket som jag kallade det, när jag mer strosar runt och tar det som det kommer, även upp på kullarna. Totalt underbart. Det här, det är livet det!

Pokhara Nepal

Här har ni 3 Sisters hemsida.
(öppnas i nytt fönster)

F Ö R E L Ä S N I N G
Yeah! Jag föreläser i Göteborg 24 februari!
Läs mer här!

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.