Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring i Söderåsens Nationalpark, Skåne - #29nationalparkerisverige

Vi besökte Söderåsens Nationalpark den 13 juni 2014. Här har Helena varit många gånger i sin barndom med sina föräldrar och med skolan. Ett väldigt kärt och skräckblandat återseende vad gäller Odensjön. Odensjön var nämligen skräckinjagande för Helena som barn. Sägnen sa nämligen att Odensjön saknade botten och just det var väldigt skrämmande för Helena som barn. Hua för att doppa tårna i den svarta sjön…….

Söderåsens nationalpark bildades år 2001 och är 1 625 hektar stor. Naturen är omväxlande och bjuder på lummiga lövskogar, mäktiga rasbranter med höga klippor, strömmande vattendrag och vida utsikter.

Thomas vid informationstavlan. Här ifrån utgår alla vandringsleder i nationalparken........

Särskilt välbesökt är Skäralid, Odensjön i Nackarpsdalen samt utsiktspunkterna Kopparhatten, Hjortsprånget och Lierna utmed Skäralidsdalen.

Söderåsens nationalpark ligger 3 mil öster om Helsingborg i Skåne.

Skåneleden går genom nationalparken - från Klåveröd i nordväst och vidare till Röstånga i sydost. De öppna raststugorna Liagården & Dahlbergs ligger utmed leden.

Rundan vi vandrade börjar vid naturum och Skärdammens högra sida.

Helena framför Skärdammen som ligger vid Naturum......

Härifrån går man in i den djupa sprickdalen som kantas av mäktiga rasbranter och utskjutande klippor. Stigen löper längs med Skärån.

Thomas på vandring längs med Skärån......

Vi möts av ett trolskt intryck. Lummig grönska, gamla och döda träd och det porlande vattnet. Efter ca 2 km går man upp för dalsidan på ”Offavägen”. Här kommer vår stig på Skåneleden. Uppe på platån möts vi av luftiga bokskogar och fantastisk utsikt. Kopparhatten är den mest kända och här stannar vi till för att njuta av utsikten.

Utsikten upp från Kopparhatten......

Leden går längs med dalkanten tillbaka till naturum och avslutas med en brant trappa.

Vandringen avslutas med en brant trappa ner mot Naturum.....

När vi var klara med Söderåsens Nationalpark tryckte vi gasen i botten för att åka till Malmö. Där i Malmö väntade Helenas pappa på sällskap och att få bjuda på grillbuffé och vin. Behöver väl knappast tilläggas att kvällen blev sen…….

Om du vill se fler bilder från vår vandring i Söderåsens Nationalpark eller ladda ner kartor så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2014-09-06 00:02   Walle grevik
Bor i Helsingborg och är ofta ute på Söderåsen :) Fint ställe.

Svar 2014-09-07 20:29   Thomas Traneving
Walle - Ja helt fantastiskt fint. Har du gjort längre vandringar med övernattning på Söderåsen?
/Helena

2014-09-09 07:58   Walle grevik
Ja har gått i stort sett alla lederna som fiins där och övernattat uppe vid liagården.

Jag föredrar att vandra på Söderåsen pga att det är lite kuperat 😊

Svar 2014-09-11 14:09   Thomas Traneving
Walle - Mycket bra val. Det är så himla vackert.
Själv har jag varit här mycket som ung tonåring med scouterna och vandrat.
Då bodde vi i stugorna som man kan hyra. Vet inte hur vana vi egentligen var att vara ute och vandra. Minns att vi ofta gick fel och fick gå några km extra för att komma rätt. Men vi lärde oss i alla fall att inte ge upp ;)
/H

2014-10-28 15:39   JRX
Det var roligt att ni har skrivit lite om vandring i Söderåsen. Jag bor i Göteborg och skall ta en tur söderut för att fotografera om ett par veckor, Söderåsen blir första stoppet. Tänkte lägga ett par dagar i och bredvid stigarna. /Johan

Svar 2014-10-28 16:22   Thomas Traneving
Det låter toppen Johan. Skåne är vackert så här på hösten och förvintern. Du kommer att få jätte fina dagar på Söderåsen!
/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.