Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Muskan Runt - Sörmlandsleden Etapp 5:2

Lördagen den 14 november vandrade vi Muskan Runt i Ösmo. En vandring på 8,5 km som sträcker sig längs med Sörmlandsleden etapp 5:2.

Beskrivningen börjar vid den södra ändan av Muskan, först på östra sidan och norrut, sedan på västra sidan och söderut.
Leden är gemensam med etapp 5:2 under den första delen av sträckningen.

Den nästan tre km långa sjön Muskan, som vi vandrade runt, var en insjö redan under yngre stenåldern och dess vattennivå har sedan gammalt varit någorlunda oförändrad. Sjön är sedan 1973 reglerad av en dammbyggnad till mellan 23,3 och 25,5 meters nivå över havsytan och dess vatten rinner genom Muskån mot öster i åkerlandskapet så småningom ut i Östersjön vid Hammersta Säteri.

Platsen för den årliga "Majbrasan" i Ösmo villasamhälle och södra badplatsen utgör utgångspunkten.

Albysjön Runt, Tyresö

Lördagen den 7 november 2009 vandrade vi Albysjön runt i Tyresö.

Vi startade vår vandring vid Alby Friluftsgård och irrade faktiskt omkring ett tag innan vi insåg att denna led inte är markerad. Trist att inte Tyresö kommun markerat ut leden nu när det finns en så fin karta att ladda ner. Detta sänker betyget av leden ordentligt eftersom vi lyckades gå vilse ett par gånger då stigen inte var speciellt vältrampad och löv täckte den lilla stig som fanns.

VIP kväll hos Primus

I torsdag var vi VIP inbjudna, tillsammans med 6 andra, att besöka Primus kontor i Solna. Kvällen bjöd på ett unikt tillfälle att träffa andra likasinnade och bygga på vårt nätverk innom vårt favoritområde, friluftsliv.

Vi fick chansen att träffa de anställda hos Primus och höra dem berätta och beskriva sina produkter. Kvällen inleddes med att Annika, marknadsansvarig, berättade om Primus historia. Efter det tog Urban, teknisk chef, över och berättade hur det går till att ta fram en produkt, från idé till färdig vara. Vi blev även lovade en liten tur ner till labbet för att lite senare under kvällen själva kunna labba.

Back to Paradise

Vi hade det ju så bra förra helgen så jovisst, tillbaka denna helg till Paradiset.

På vår hemsida gav vi förra rundan Betyg 5 vilket är väldigt sällsynt. "So back to Paradise". Denna gång blev det en 4:a men det är ju även det helt OK.