Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Paddeltur med kajak ut till Ängsö Nationalpark i Roslagens skärgård

Det gick inte många dagar efter att vi kommit hem från Italien innan Thomas insjuknade i, vad vi trodde, maginfluensa. Kraftig diarré och kräkningar som varade i två dygn.

Precis när Thomas var klar insjuknade Helena. Helena blev tyvärr mycket sjukare än Thomas och genomled tre omgångar av diarré och kräkningar. Varje omgång satt i ungefär 4 dagar med paus på ca. 3 dagar innan eländet kom åter.

Kajak med Ledningsgrupp

Thomas och Maria (kajkainstruktör)  fick i uppdrag med Utebildarna att paddla kajak med en ledningsgrupp från Västerås.
Vi startade inne i Åkersberga och paddlade inåt Långhundraleden mot Brottby.
Långhundraleden är en paddelled som Thomas & Helena tidigare paddlat. Den är en av de finaste paddellederna nära Stockholm.

Panoramavandring i Italien längs med bergskanten med hjälp av fasta stegar och trappor - Sentiero panoramico Busatte Tem

Denna, vår sista vandringsdag i Italien, skulle vi vandra Sentiero panoramico Busatte Tempeste som är en panoramaväg med utsikt ut över Gardasjön. Panoramavägen går delvis på små grusstigar men man tar sig också fram längs med bergväggen med hjälp av i berget fasta stegar och trappor.

Att få arbeta med det jag gillar bäst

April 2010 drog Utebildarna igång som bolag och nätverk. Jag, Thomas, blev VD och säljchef vid starten. Jag får även arbeta ute i naturen som konsult och med kunder. Den första nätverksträffen vi hade när vi drog igång var i Fiskeboda utanför Julita. Där, vid den träffen, satte vi ramarna för Utebildarna.