Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring från Refugio Passo Duran till Refugio Bruto Carestiato i Dolomiternas Nationalpark

Helena och Thomas Traneving spenderade två intensiva vandringsveckor i Italien sommaren 2011. I denna artikel befinner de sig i Dolimiterna och vandrar vandringsled 578 från Refugio Passo Duran till Refugio Bruto Carestiato.

Så, vart skulle vi nu vandra i Dolomiterna? Vi hade ingen aning och vi ägde inga kartor. På vår väg mot Dolomiterna passerade vi byn Mas och stannade till vid sportaffären.

Fiske utanför Öregrund

Thomas var inbjuden för 10:e gången att hänga med ut och fiska i Stockholms skärgård. Det hade alltid kommit något emellan men denna gång slog jag till och hängde med grabbarna. Ett gammalt kompisgäng från förr.
Vi sågs i Öregrund där vi tog en pizza och tog oss sen ut med bli ut mot skärgården med färja ut mot Gräsö. En mil på Gräsö med bilen där vi möttes upp avfiskeguiden från Rävstens Stugby som tog oss ut mot Rävsten med båt.
På kvällen installerade vi oss i en storstuga.

Kick Off med Utebildarna med Kajak, Klättring, Samarbetsövningar Canadensare,Geocaching och Trerätters Friluftsmiddag.

Utebildarna hade en Kick Off där temat var att alla säljare och anställda skulle få prova på våra vanligaste aktiviteter. samt att vi skulle jobba med budget och framtida aktiviteter.
Vi startade med att paddla kajak ut till en ö i skärgården

Kemeru Nationalpark i Lettland - och om att äta kycklinghals

Åttonde dagen: Naida Kuriska Näset till Vildmarkskamp strax innan Kalvene i Lettland

Efter att vi lämnat Klaipeda i Litauen följde vi kusten längs med motorväg A11 upp mot Liepaja i Lettland. Att passera gränsövergångarna var inga problem. Gigantiska övervakningstorn och mängder med skrotade taggtrådsstängsel fanns kvar men annars var det inte en människa i närheten. Alla människor och byggnader försvann 5 km innan gränsen och samma sak efter gränsen. Nästan lite kusligt.

Ett besök vid Ekholmens Naturreservat och med det en vandring på Naturstigen runt sjön Aspen

Naturstigen runt sjön Aspen och Ekholmens Naturreservat är drygt 7,5 kilometer lång och utmed hela sträckan finns orangea markeringar uppsatta. Leden är indelad i två svårighetsgrader: lätt- och medelsvår. Den lätta leden är utformad så att personer med begränsad rörlighet ska kunna uppleva något av den mångfald som finns runt sjön. På denna sträcka finns en bred spång som leder ut i den fascinerande lövsumpskogen söder om Lindhov, Den medelsvåra leden består av vanliga stigar. Där det är särskilt sankt finns spänger och på två ställen finns bryggor längs med stranden.

Vi startade vår vandring vid Hågelby Gård där det finns bra parkering och även busshållplats.