Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Skåneleden

Vi var nere och hälsade på Helenas föräldrar i Malmö och då passade vi på att vandra en bit på Skåneleden. Rättare sagt Etapp 13B eller Skrylleslingan.  17 km. Det var en jättefin rundtur där vi kom tillbaka till start på Skryllegården där vi började.

Etappen börjar med elljusspår som var fint men inte så vildmarksaktigt.

Längtar till semestern och Schweiz

Läste precis Jokkmokks blogg och insåg vilken tur det är att vi i år bestämt oss för att åka till Schweiz och vandra.

Skirenstigen i Tiveden

Vi firade midsommar på vårt lantställe som ligger mellan Laxå och Askersund vid  Västra Laxsjön (Tranebo). Vi åkte till Åmmeberg och tittade bl.a på Jimmy Jánsson och hade en jättefin midsommarafton.

På Midsommardagen ville vi göra någon vandring och eftersom Thomas har brutit armen kunde vi inte göra något häftigt så vi valde Skirenstigen som vi aaldrig tidigare hade gått trots att den ligger så nära Tranebo.

Thomas har brutit armen

Hur ska det nu gå med våra vandringar. Thomas sitter just nu på Karolinska och bloggar i sjukhussalen. Kommer inte hem förrän på måndag. Vi som ska vandra i Alperna vecka 28-29 Kommer det att funka?

Egentligen skuule jag ha skrivit om Etapp 14 på Sörmlandsleden för länge sen men nu blev det armen istället.

Vildmark Sörmlandsleden Etapp 13

Vi fortsattade vår vandring på etapp 13 från Yngsviken vid sjön Stora Yngern där vi träffade på massor av människor. Det började med en brant stigning och vips vara alla människor borta.'

Naturreservatet Stora Envättern var jättefint. Här intog vi vår lunch och badade både före och efter lunch. Inga människor i närheten så badkläder behövdes inte. Vi stannade ett tag och solade och gick sen vidare.