Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Varför får man inte vandra mellan L.Alby-Pilsbo på Upplansleden?

Till denna bit av Upplandsleden finns det ingen officiell karta!

Antagligen är det markägare som satt stopp för vandring denna bit. Det tycker vi är synd eftersom det faktiskt går att vandra denna bit mestadels på små grusvägar. En stor bit går genom ett friluftsområde och just friluftsområden brukar vara rätt knepiga med regler om obehöriga på sina områden. Antar att det är här problemet ligger.

Vandring på Upplandsleden (Stockholmsdelen) - Barkarby till Kallhäll

Vi har under hösten 2011 vandrat Upplandsleden (Stockholmsdelen) för andra gången. Upplandsleden är den led som passerar närmast oss hemifrån. Faktum är att  leden nästan passerar utanför vårt hus i Hässelby.

Etapp 1 av Upplandsleden Stockholm går från Barkarby Station till Kallhäll och är 18 km lång. Vi valde att dela upp etappen på två dagar.

Leden sträcker sig via gångvägar förbi Viksjö Golfklubb och är i början mest en transportsträcka.

Efter Viksjö golfklubb ledde leden oss äntligen in i skogen. Det var här den verkligt fina delen började.

Stockholm/Järfälla Naturreservat avklarat....

Nu var det dags att avlsuta det påböjrade projektet med Görvälns Naturreservat. Den 30 januari begav vi oss ut för att slutföra uppdraget. Idag blev det en sträcka på 3,5 km.

Idag hade sonen inte tid att köra oss till start/mål så vi fick börja turen med att köra en bil till parkeringen i Kallhäll. Den andra bilen parkerade vi precis vid Görvälns Slott.

Födelsedagsfirande på skidor.....

På Helenas födelsedag (man avslöjar aldrig en kvinnas ålder) den 22 januari så åkte vi andra etappen av Görvälns Naturreservat. Etappen var inte speciellt lång, bara 3,5 km, men det mörknar fort och vi skulle hem och fixa födelsedagsmiddag (läs Thomas) till Helena.

Vi ställde en bil vid Görvälns Slott där sonen hämtade oss och körde oss till Hummelmora Hage. Det kändes bättre att han började med att köra oss och vi hade en bil stående vid slutet. Då behövde han inte sitta och vänta på oss hela dagen……

Upplandsleden - En missad halv etapp utanför Enköping

Vi hade missat en etapp på Upplandsleden innan Enköing och denna tog vi nu den 16 oktober.

Vi trodde nog att denna var rätt tråkig, därav överhoppet, men vi misstog oss grundligt. Detta var, trots att det inte förekom några sjöar, en riktigt bra halv etapp.
Vi hade tidigare slutat i Hällsta och där startade vi nu ute på en åker.