Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Skärmflygsäventyr i 50 årspresent och en höstvandring runt fågelsjön Hjälstaviken

I mitten av september åkte vi till Hjälstaviken (Uppland) för att vandra runt sjön på vandringsleden som är ungefär 9 km lång.

Att vi befann oss i närheten av sjön berodde helt och hållet på att Thomas fått ”skärmflyg” i 50-års present och just denna helg var sista helgen för året då de skulle kunna flyga.

Kemeru Nationalpark i Lettland - och om att äta kycklinghals

Åttonde dagen: Naida Kuriska Näset till Vildmarkskamp strax innan Kalvene i Lettland

Efter att vi lämnat Klaipeda i Litauen följde vi kusten längs med motorväg A11 upp mot Liepaja i Lettland. Att passera gränsövergångarna var inga problem. Gigantiska övervakningstorn och mängder med skrotade taggtrådsstängsel fanns kvar men annars var det inte en människa i närheten. Alla människor och byggnader försvann 5 km innan gränsen och samma sak efter gränsen. Nästan lite kusligt.

Vårtur på Fysingens is

Det är väl inte många som är sugna på snö och skidåkning längre men om man ligger efter med bloggandet så gör man........

Det är ju inte så många veckor sedan som det faktiskt låg is och snö kvar på marken. Här i Stockholm föll det faktiskt lite snö/hagel i förra veckan. Idag skiner solen och det är över 20 grader varmt. Tänk vad fort man glömmer kylan och hur kallt det kan vara på vintern.

Spöregn, 0-grader men ändå en fin tur på skidor

Den 16 januari 2011 åkte vi turskidor runt Säbysjön som ligger i Järva Naturreservat strax utanför Stockholm.

Vi parkerade bilen i Tånglöt vid Jakobsberg/Järfälla. Här finns en rätt stor parkering som man når om man åker gamla Enköpingsvägen.

Vandring i Stockholms skärgård - Björnö

Den 26 september åkte vi till Björnö naturreservat för att vandra efter Karin Innings bok – Vandringsturer i Stockholm – som man kan köpa hos vildmarksbiblioteket.

Det är rätt roligt att vandra efter Karins böcker. Beskrivningarna är så annorlunda mot andra vandringsböcker. Ibland skall man ta till vänster efter stora stenen, ibland skall man hålla utkik efter en skylt och sedan svänga höger. Roligt, lite spännande och kan varmt rekommenderas. Vandringen är på totalt 11 km och vi har loggat turen med hjälp av iPhone och runkeeper.com, en rätt rolig app till mobilen.