Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Dalarnas Tak, Storvätteshogna 1204 möh - #25topparisverige

I sommar har vi varit uppe på Dalarnas tak (highpoint), Storvätteshogna som är 1204 möh.

Det vanligaste sättet att ta sig upp på Storvätteshogna är från Grövelsjöns Fjällstation. Men, eftersom vi även skulle besöka Töfsingedalens Nationalpark valde vi att gå upp från nationalparkshållet.

Inne i Idre körde vi mot Foskros och väl inne i byn svängde vi av mot Hällsjön. Vi passerade sjön och Hällsjöfors där informationen om nationalparken finns.

Det är bra grusväg ända fram till den yttre parkeringen där ett vindskydd och dass finns längs med storån. Om man, som vi, har 4-hjulsdrift går det att köra ytterligare 5 km längre in mot nationalparken till den inre parkeringen.

Från den inre parkeringen är det 24 km T/R upp på toppen.

Vi började vår vandring mot spångkojan där vi skulle passera över forsen via din fina bron. Spångkojan är en jätte fin övernattningsstuga som är öppen för alla.

Spångkojan som är öppen för alla vandrare......

Vårt mål för dagen var fiskestugan som ligger där Storån bildar ett floddelta precis innan man kommer in i Töfsingedalens Nationalpark.

Här lämnade vi vår packning för att ta oss in i Naionalparken (mer om just det i en senare blogg). Kvällen spenderades vid den fina fiskestugan (låst/privat).

Eftersom vi gjorde vår vandring i värsta mygg, broms, knott och fäflugetid (juni) så måste denna vandring klassas som en av den värsta vi gjort. Det är inte kul när man kan klappa i händerna och på så sätt döda 10-15 myggor/knott. Vi fick trots allt en jätte fin kväll tack vare vår nyinköpta Thermacell (myggdödare). Den har räddat oss många gånger denna sommar.

Vi fick en fin natt i tältet och morgonen efter packade vi ihop allt för att gå upp till Dalarnas högsta punkt, Storvätteshogna.

Thomas utanför vårt tält vid fiskestugan.........

Mygg, knott, broms och fäflugor var med oss även idag. Mycket myggolja och mygghattar var ett måste innan vi kom upp över trädgränsen.

Skogen vi vandrar genom är trollsk. Det märks tydligt att denna del av Dalarna inte är besökt av så många. Ibland blir stigen obefintlig men markeringarna på träden är bra så det är aldrig några problem att veta vart vi ska gå.

Skogen är trollsk........

Efter ett par hundra höjdmeter kommer vi äntligen upp på kalfjället. Äntligen slipper vi våra små vänner (mygg, knott, broms och fäflugor).

Det går brant uppför hela vägen för att plana ut lite precis när vi har Giedtietjahke, 973 möh, till höger om oss.

Skönt att vara uppe på kalfjället.......

Vi bestämmer oss för att äta lunch efter vårt besök på toppen. När vi passerar sista forsen lägger vi av mat och stormkök bakom en sten. Det är dumt att bära tungt den sista branta stigningen upp på toppen.

Vi passerar snö på vår väg mot toppen........

Strax innan 13.00 står vi på toppen av Dalarnas högsta punkt, Storvätteshogna, 1204 möh. Vi är ensamma på toppen och njuter av den magnifika utsikten.

På toppen av Storvätteshogna, 1204 möh.......

Långt bort ser vi Hävlingesjön. Vi ser hur Storåns floddelta breder ut sig och långt där borta ser vi Töfsingedalens Nationalpark, sveriges minst besökta nationalpark. Utsikt som denna gör en mållös och vi inser naturens storhet och vår egen litenhet.

Långt där bakom Helena ser man Hävlingesjön.......

Vi placerar ut en cache på toppen eftersom vi håller på med en serie som heter Peak of Sweden (vad annars) för att sedan gå ner till forsen där vi lagt vår lunch.

Vi lagar lunch på vårt stormkök (#primus). Idag blev det god torrmat. Pasta Cabonara som vi köpte när vi besökte vår stuga på Idre Fjäll.

Hungriga, gott med lunch........

Vägen ner mot fiskesugan var så där oförskämt lätt som det brukar vara när man är fylld av adrenalin efter en lyckad toppbestigning och fantastiska naturupplevelser.

Vår packning hade vi gömt nere vid jaktstugan så den hämtade vi upp innan vi vandrade tillbaka tillsammans med mygg, knott, bromsar och fäflugor till vår bil.

Som kuriosa kan vi berätta att Helena kunde räkna till 25 bromsbett, svullna vader av alla knottbett och ett 50 tal myggbett. Detta resulterade i en mindre allergisk reaktion med feber som följd. Thomas fick endast några få myggbett. Tydligen har Helena ett mycket frestande och gott blod………

Vill du ladda ner karta till Töfsingedalens Nationalpark eller hur man tar sig upp på Storvätteshogna. Se bilder från vår vandring så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2014-08-18 06:16   Svante S
Toppen på Storvätteshogna är ju också Götalands och Svealands högsta punkt.
Tack för fin berättelse!
/ Svante Sundelin

Svar 2014-08-31 10:45   Thomas Traneving
Ja just det. Det glömde jag skriva!
Tack för påminnelsen!
/Helena

2014-08-19 13:09   Anneli Wester
Där har jag tältat! En nyårsnatt, jag körde ödslighetsträning. Huja. Fast det blixt och dundrade så inibänken så jag var precis nedanför toppen. Himla coolt projekt ni har, jag tänkte för nåt år sen att jag skulle tälta på varje topp, vet vet, det kanske kommer en dag! :)

Och hörru, visst är de där hallonröda påsarna fina! Det var mitt förslag att de skulle byta från gröna till hallonröda! Håll tillgodo! :)

Svar 2014-08-31 10:49   Thomas Traneving
Tack för de hallonröda påsarna! Perfekt färg som gör mig glad. Älskar färgglada kläder och förstår inte riktigt de som bär mossgrönt och mörkbrunt på fjället. Färg gör själen glad ;)

Antar att din tältning på toppen var innan du gav dig av till andra länders toppar.......

/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.