VATTEN på låglandstur?

Jag har mest gjort dagsturer tidigare och har inte behövt fundera så mycket på var o hur man får tag på rent dricksvattenvatten. Nu tanker jag vara ute några dagar och vill inte släpa med mig (bära) allt vatten som behövs. Så, var tar man lämpligast vatten, behöver det renas och i så fall hur? Hur gör ni andra?
 
Var ska du vandra?

Var du ska ta vatten beror så klart på var du ska vandra. Men i stort sätt är det väl så att ju längre norrut du kommer ju renare vatten i vattendrag och sjöar. Undvik vattendrag intill jordbruk och industrier. I södra Sverige brukar det finnas tillgång till kranar, brunnar och kallkällor om man håller sej längs lederna.

/g
 
Har du tur finns det källor där du vandrar. Har druckit från sådana utan att rena utan några problem. Utmed leder brukar de vara fina med skopa och allt. Har även renat med tabletter från rinnande vatten, inga problem där heller. Drick dock inget som kommer från där folk bor eller gårdar eller åkrar rinner av. Annars går det ju att bära en fem-sex liter. :) Bensinmackar har jag hört fungera bra också - men har inte själv provat.
 
Fördelen/nackdelen när man vandrar lågland, och allrahelst leder, är ju att det oftast finns bebyggelse lite här och där. De flesta låter dig gladeligen fylla några vattenflaskor.

/Tommy
 
Vandrade i Yosemite och tvingades då välja mellan filterrening eller tablettrening av vattnet. Jag valde det senare och upplevde det som mycket smidigt samt att smaken på vattnet i stort sett var opåverkad. Den enda restriktionen är att reningen tar en viss tid i anspråk (ca 30 minuter på de tabletter jag använde), så det fodrar viss planering.

En annan restriktion var den begränsade mängden vattendrag, vilket ytterligare ställde krav på logistik. Vandrar du i Norrland skall dock detta inte vara något problem oavsett om det rör sig om låglänt- eller fjällterräng. Detsamma gäller väl även för andra delar av vårt land (med en brasklapp för Skåne).
 
Planen är att vandra en bit av Bohusleden. Tidigare erfarenheter av på kartan (ledbeskrivningen) markerade vattenkällor (kranar/brunnar) är att vattnet inte alltid är "på" (t.ex. vid Torpet Freden), så jag vill gärna vara förberedd på hur dricksvatten/vatten till matlagning ordnas på annat sätt...
 
ballmtbk_22; sa:
Planen är att vandra en bit av Bohusleden. Tidigare erfarenheter av på kartan (ledbeskrivningen) markerade vattenkällor (kranar/brunnar) är att vattnet inte alltid är "på" (t.ex. vid Torpet Freden), så jag vill gärna vara förberedd på hur dricksvatten/vatten till matlagning ordnas på annat sätt...

Hej Håkan

Du har ett antal alternativ på att fixa drickbart söt vatten. om du skall dricka vatten från havet är det en helt annan sak.

Alt 1
Koka vattnet i minst 2 minuter med stora bubblor (har sett siffror mellan 1-6 minuter varav den sista var hänvisad från livsmedelsverket.. i friluftsboken av lars fält står det 2 minuter och det är den oftast förekommande siffran.)
Då dödar du det mesta. och vattnet räknas som tjänbart dvs drickbart.

Alt 2
Tillsätt olika tillsatser för att döda bakterier.
här är det en djungel av preparat som man kan använda.
exempel puritabs, Aquacare, MSR MIOX eller Jod
dessa ämnena dödar/oskadliggör virus/bakterier/parasiter mm
och gör vattnet tjänbart dvs drickbart.
vissa tabletter mm ger en eftersmak andra inte.

Alt 3
Filter
Här finns det ett antal olika modeller och möjligheter generellt sätt kan man dela in dem i två typer keramiska eller osmos filter.
generellt sätt bör man nog kolla på ett filter som filtrerar bort allt som är större än 0.3 µm då får man bort alla bakterier mm, Dock får man inte bort fria virus, som iofesig dör i magsäcken iaf. gärna med en kolkälla för att få bort även giftiga ämnen.

osmos filter släpper inte igenom varesig virus eller salter å andra sidan så tar det en hel del kraft och någon timme för att fixa en liter vatten samt de lilla faktum att de kostar multum.

MSR och Katadyn är väl de keramiska filter som är lättast att få tag på i sverige.

Det finns för och nackdelar med alla sätt att rena vatten på.

Själv använder jag ett filter för att få väck allt skräp och bakterier och parasiter mm så jag slipper få ner dem döda/deaktiverade eller inte..
och sedan använder jag Aquacare för att vara 100 % säker att vattnet är ok samt ta död på de fria virusen. På detta vis slipper jag få ner en massa skräp i vattnet och får samtidigt kallt vatten.

Dock skall det sägas att det allra enklaste är nog att koka vattnet.

lycka till
 
Hej,

Ska du gå norra delen av Bohusleden, Strömstad till Kungälv så kan du utan problem dricka vattnet i alla småsjöar längs leden. Testade själv i somras utan några som helst problem med magen. Undvik dock Bullaresjön, Kärnsjön med Örekilsälven samt Munkedalsälven och Viksjön. Mycket jordbruk i anslutning till vattendragen här.

Ha en go tur!

Mvh,
Anders
 
Tack Anders, för upplysningen om vattenkvalitén längs Bohusleden! Ska gå där om två veckor, från Vassbotten och söder ut. Trodde nog att vattnet i sjöarna är tjänligt och hade nästan redan bestämt mej för att inte släpa på en massa dricksvatten den här gången, men det var bra att få det bekräftat.

Annars brukar det inte vara några problem att få vattenflaskorna fyllda hos dem som bor utmed vandringsleder. Bara en gång har jag mött så stor misstänksamhet att jag valde att raskt gå vidare utan att få påfyllning! För det mesta är folk vänligt nyfikna på vart jag är på väg, hur långt jag gått, hur jag bor etc.

Hälsn. BrittMarie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.