Mysticman
Gäst
Jag har ett primus MFS. På min senaste tur (Mars = vinter och kallt) fick jag vatten i bränslet. Orsaken var troligtvis att jag använde en gammal flaska som inte var riktigt torr. Vattnet blandar sig inte med bensinen och kan ses som små pärlor på flaskans botten. Om man ruskar flaskan blir blandningen grumlig innan de två vätskorna åter separerar.
Symtomen är att köket brinner dåligt, slocknar ibland och pyser mycket, ungefär som när bränslet tar slut. Lyckas man få köket att brinna, luktar det ganska illa och det sticker i ögonen.
När jag efter en hel del mekande värmt och spolat ur slangen och pumpen (enl. instruktionsboken) samt gjort rent munstycket ställde jag flaskan upp och lät den stå tills vattnet samlats på bottnen. Sedan körde jag köket som vanligt, men lät flaskan vara i stående läge. Slangen når inte ända ner i flaskan. På det viset sögs inte vattnet in i köket.
När vi sedan kom tillbaka till bilen hällde jag i lite spolarvätska i bensinen. Detta fungerade bra och återstoden av bränslet fungerar som det ska. Jag funderar på om man kanske skulle hälla lite K-sprit i bensinen redan från början, om man skulle råka få snö eller vatten i köket. Någon som vet?
Symtomen är att köket brinner dåligt, slocknar ibland och pyser mycket, ungefär som när bränslet tar slut. Lyckas man få köket att brinna, luktar det ganska illa och det sticker i ögonen.
När jag efter en hel del mekande värmt och spolat ur slangen och pumpen (enl. instruktionsboken) samt gjort rent munstycket ställde jag flaskan upp och lät den stå tills vattnet samlats på bottnen. Sedan körde jag köket som vanligt, men lät flaskan vara i stående läge. Slangen når inte ända ner i flaskan. På det viset sögs inte vattnet in i köket.
När vi sedan kom tillbaka till bilen hällde jag i lite spolarvätska i bensinen. Detta fungerade bra och återstoden av bränslet fungerar som det ska. Jag funderar på om man kanske skulle hälla lite K-sprit i bensinen redan från början, om man skulle råka få snö eller vatten i köket. Någon som vet?