Rena vatten?

Hej!

Har ni några bra tips på var man kan köpa vattenreningstabletter eller liknande medel?

Det har funnits en butik som hette WAFE men den verkar inte finnas längre, dom hade mycket vattenreningsprodukter (www.wafebutik.se). Har varit på apoteket och där har dom bara tankrengöringsmedel för båttankar och liknande.
"Rengöringsmedlet" ska användas på Nya Zeeland, där finns en speciell parasit som helst ska dö av behandlingen.

Alla tips mottages tacksamt!

Hannah
 
Om du ska använda det på Nya Zeeland och det ska utrota någon lokal parasit så kanske man skulle kolla upp ifall man kan köpa något effektivt medel på plats?
 
nenonen; sa:
"Rengöringsmedlet" ska användas på Nya Zeeland, där finns en speciell parasit som helst ska dö av behandlingen.

Alla tips mottages tacksamt!

Hannah

man blir ju nyfiken på den härringa parasiten, vad heter den rackarn.. dör inte av multipla kokningar?
 
Eftersom jag inte vet vilken parasit du pratar om så vet jag ju inte om den dör, men den borde göra det.
Xinix Aquacare fanns åtminstånde på naturkompaniet i hörnet sveavägen/odengatan i stockholm.

Personligen gillar jag produkten.
mkt bättre än puritabs.

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
Eftersom jag inte vet vilken parasit du pratar om så vet jag ju inte om den dör, men den borde göra det.
Xinix Aquacare fanns åtminstånde på naturkompaniet i hörnet sveavägen/odengatan i stockholm.

Personligen gillar jag produkten.
mkt bättre än puritabs.

/Torbjörn

kom att tänka på att eftersom det är en parasit så kan du ju rensa bort den med hjälp utav ett filter.
själv använder jag MSR miniworks tillsammans med aquacare, lite hängslen och livrem tänk..
 
orren86; sa:
Om du ska använda det på Nya Zeeland och det ska utrota någon lokal parasit så kanske man skulle kolla upp ifall man kan köpa något effektivt medel på plats?

Instämmer, div preparat och filter säljs i varenda frilufts- eller fiskeaffär där. Inga problem att få tag på det m.a.o.
 
nenonen; sa:
"Rengöringsmedlet" ska användas på Nya Zeeland, där finns en speciell parasit som helst ska dö av behandlingen.
Vad är det för parasit? Giardia?

Xinix Aquacare är bra men något känsligt (glasflaska) och med begränsad livslängd. Jodopax är ju annars ganska smidigt om man inte är överkänslig mot jod.
Det smidigaste är kanske något filter, t.ex. från Katadyn, MSR eller någon annan tillverkare.

[Ändrat av haskell 2006-01-18 kl 14:57]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.