Vatten

Hej,
Hur gör ni alla med vatten när ni är ute på låglandsturer, dricker ni direkt ur sjöar, kokar, vattenfilter eller renar poå annat vis?

Nyfiken novis :)

Micke
 
Det beror på. Följer man leder finns det ofta vattenställen utmärkta på kartan.

Jag brukar ha med mig en eller två urdiskade bag-in-box-påsar ifall man behöver bära vatten en längre sträcka, och beroende på vad det ser ut att finnas för möjligheter enligt kartan så tar jag med ett filter. Sen har jag alltid några vattenreningstabletter med "ifall att". Eventuell åker ett filter med om jag tror jag kommer behöva rena mycket.

Men det varierar alltså väldigt mycket beroende på var man går.
 
jag dricker direkt om det bjuds, ibland kokar jag vid behov.. antal uppkok är viktigare än toden det kokar..
 
Kollar om det finns hus i närheten, då låter jag bli vattnet. Vissa mindre stugor släpper ut sitt smutsvatten rakt i omgivningen. Går och knackar på istället och ber om att få fylla på PET-flaskan.
 
När jag gick höga kusten så led jag till och från av vattenbrist. Jag liteade på att det skulle finnas vatten där kartan sa att det skulle finnas vatten men ofta var bäckar/brunnar uttorkade. Några gånger knackade jag på fritidshus och fick vatten andra gånger tog jag från bäckar jag passerade. Då drack jag direkt om det luktade ok. När jag tog vatten från 2 tjärnar så kokade jag det innan jag använde det. Så tipset är att kånka med lite mer vatten än vad du tror att du behöver. Jag försökte att alltid ha en 1,5 l flaska fylld som reserv men när det var 22-23 grader gick det åt mycket vatten under vandringen.
 
Tack för svaren.

Slutade med att vatten för 1 vuxen och 2 barn bars med, tur var väl det för ute i skogen var det snustort och i luften var det 26grader ....
Sjön där övernattning skedde var full med Kanadagäss med tillhörande skitproblem.
Påfyllning av vattendepå ordnades mellan dag 1 o 2.

Fjäderlätt? - nix :)

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.