Vatten?

Har kanske inte så mkt med mat att göra men i allafall... Kan nån vänlig själ förklara skillnaden mellan mjukt och hårt vatten för mig? Hur skiljer det sig geografiskt i Sverige, t.ex fjällen och skåne?
 
hårt vatten mkt joner (Kalcium och magnesium tror jag ,rätta mig gärna) mjukt vatten lite joner.

Jag tror att variationerna är ganska lokala men där det är kalkrikt blir vattnet hårdare. Vet inte riktigt hur det är med berggrunder i fjällen/skåne.

/Niklas
 
Eftersom jag har lite att göra på jobbet just nu kollade jag lite på nätet för att friska upp mitt minne.. det som bestämmer hårdheten på vattnet är mängden kalcium- och magnesiumjoner. Ett hårdare vatten minskar tvättmedels rengörande förmåga genom att jonerna fäller ut fettsyror hos tvålen. Du kan läsa mer här:
http://www.hvr.se/om_vatten.pdf

David
 
Bakgrunden till min fråga var att jag smakade ett Zoegas kaffe i somras. Gott som tusan, men inte smakade det lika bra hemma i Luleå. Då var det nån som tog upp det där med hårt/mjukt vatten och sa att just Zoegas inte säljer lika bra här upp för att det passar bättre till det vatten dom har i Skåne...
 
Det är framförallt Zoegas Skånerost som är skåneanpassat, Zoegas har andra sorter som funkar runt om i landet.. En varning skall dock utfärdas till folk som nyttjar Löfbergslila och andra te-sorter att Zoegas e ett maffigt kaffe med mukke smak..
 
Hårt/Mjukt

När jag (ööh, jag menar sambon) ska diska med vatten från källan som ligger bredvid vår stuga uppe vid fjället,får man akta sig så man inte har i lika mycket diskmedel som hemma, annars står man där med ett bubbelbad som sakta jobbar sig mot ytterdörren.
Allt pga det mjuka vattnet. Och då är det bara två och en halv mil som skiljer och det är samma vattendrag.

/BAX
 
FJS90/91; sa:
Det är framförallt Zoegas Skånerost som är skåneanpassat, Zoegas har andra sorter som funkar runt om i landet.. En varning skall dock utfärdas till folk som nyttjar Löfbergslila och andra te-sorter att Zoegas e ett maffigt kaffe med mukke smak..

Mmmmmmmmollbergs blandning!Supergött!
 
Jag har aldrig förstått det här med olika märken och olika rostningar. Om de bara kunde lista hur mycket koffein resp. märken innehåller så räcker det, det är ju det enda som är intressant.
 
KLAGER; sa:
Jag har aldrig förstått det här med olika märken och olika rostningar. Om de bara kunde lista hur mycket koffein resp. märken innehåller så räcker det, det är ju det enda som är intressant.

Koffeintabletter borde ju vara grejen för dig.. Blanda det med asperin och effedrin så blirre en j*vla fräs..

(lek inte med kemikalier på egen hand utan att ha konsulterat er läkare)

;)
 
KLAGER; sa:
Jag har aldrig förstått det här med olika märken och olika rostningar. Om de bara kunde lista hur mycket koffein resp. märken innehåller så räcker det, det är ju det enda som är intressant.

Varför köper du inte koffeintabletter istället i så fall? Antar att det blir billigare och du kan få i dig så mkt du vill (vad nu det ska vara bra för)
 
öringen; sa:
Bakgrunden till min fråga var att jag smakade ett Zoegas kaffe i somras. Gott som tusan, men inte smakade det lika bra hemma i Luleå. Då var det nån som tog upp det där med hårt/mjukt vatten och sa att just Zoegas inte säljer lika bra här upp för att det passar bättre till det vatten dom har i Skåne...

Om man inte vill flytta till Skåne för att dricka Zoegas kan man ju alltid konstruera en mackapär som avjonar vattnet. Men det är kanske lite over-kill..
 
.....om inte problemet är att det är för mjukt, men då är det ju bara att tillsätta lite calciumjoner. desutom bra för benstommen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.