Dricka vatten från Mälaren?

Dum fråga kanske om man är inföding, men kan man dricka vattnet direkt från Mälaren? Spelar årstiden någon roll? Jag menar inte inne i city utan längre västerut. Om svaret är "nej" utan kokning, vad tror ni om man använder aquamira/katadhinfilterflaska/iodinkristallpump?
 
Längre ut kan man nog dricka, men det kan nog vara stora lokala skillnader.

Under Stockholms OS-kampanj drack de vatten inne vid stadshuset. Något de bevisligen överlevde, men det var tydligen inte det mest intelligenta dessa politiker gjorde.

Christian
 
Ja

På de stora fjärdarna är dricksvattenkvalitén normalt utmärkt. Jag har t ex ofta druckit vattnet på Björkfjärdarna under långfärdsskridskoturer. Undantag finns t ex så finns det en speciell alg i Ullfjärdarna norr om Bålsta som färgar isen röd. Denna alg gör att man kanske skall avstå från att dricka vattnet där.

Med filter torde vattnet bli ännu bättre.

Thure
 
Det finns många sommarstugor och andra hus som har britfälliga avlopp, så sommartid kan det nog vara mera tveksamt.
 
Mälaren är väl Stockholms vattentäkt så helt odrickbart kan ju vattnet knappast vara? Men det är klart att precis invid eventuella utlopp så kan det vara högre koncentration av onyttigheter än det är längre ut.
 
Utspädning

Visst finns det kolibakerier från olika källor i vattnet men det sker en naturlig rening i Mälaren som i och med att det är så stor yta och så stor volym förmår ta emot en hel del. Jag skulle utan vidare dricka vattnet på sommaren i t ex Blacken och Björkfjärdarna samt Prästfjärden men inte kring Stockholm upp mot Uppsala etc. Vattnet är grumligare på sommaren och det gör att jag förmodligen skulle avstå men det är mer av estetiska pch psykologiska skäl.

Det finns många vattenverk runt Mälaren och kvalitén på dricksvattnet är bra redan innan filtreringen där.

Saxar från Görvelverkts hemsida: http://www.norrvatten.se/verksamhet/produktion.shtml

"Mälarvatten är en bra råvara

Mälaren är Sveriges tredje största sjö med en yta på 1140 kvadratkilometer och sjön har ett mycket stort tillrinningsområde, cirka 226 kvadratmil eller en tjugondel av Sveriges yta. Tillgången på vatten är mycket stor, och det är bara en bråkdel av Mälarens utflöde till Östersjön som renas till dricksvatten. Mälaren är idag vattentäkt för ca två miljoner människor i Stockholm, Västerås, Södertälje och andra mindre städer.

Görvälnverket tar sitt råvatten i fjärden utanför vattenverket. Där, på stort djup, håller vattnet en mycket hög kvalitet och går oftast att dricka direkt utan att hälsan riskeras. Mälarens vattenkvalitet är dock sårbar. Utläckage av närsalter från främst åkermark och enskilda avlopp leder tidvis till kraftiga algblomning som stör reningsprocessen. Även föroreningar från båttrafik, industrier, dagvattenutsläpp, renat avloppsvatten mm hotar vattenkvaliten.

Östra Mälaren har fått ett utökat vattenskydd. Men då huvuddelen av tillflödet till Mälaren sker i väster och norr är det viktigt att vi i framtiden även skyddar tillrinningsområdena.

Vattnet kontrolleras

Dricksvattnet är vårt mest välkontrollerade livsmedel, med höga kvalitetskrav ställda av Livsmedelsverket. Görvälnverkets vatten är ett av Sveriges bästa vatten, kvaliteten är minst lika hög och i många fall högre än köpt ”flaskvatten”.

I Görvälnverket finns ett modernt, välutrustat och av Swedac ackrediterat laboratorium. Där analyseras vattnet från hela vattenkedjan. Prover tas både på råvattnet, vid olika steg i reningsprocessen och på det renade kranvattnet hos konsument.

Vattnet är medelhårt, nära mjukt, man skall därför dosera tvätt- och diskmedel efter mjukt vatten. Det är också svagt basiskt vilket motverkar korrosion."

Thure
 
Spontant tycker jag att det nätt och jämnt duger att paddla i...

Fast jag kanske är gnällig och sjåpig - årstidsvariationerna på siktdjupet är ju dessutom rätt stora. Siktdjupet är kanske en dålig indikator på vattnets tjänlighet som dricksvatten, men det ser inte så trevligt ut under stor del av sommaren.
 
Fyra nyanser av brunt...

...är väl en rätt bra sammanfattning av Mälaren. Jag är uppväxt i Västerås och har således levt på det goda dricksvattnet från Mälaren, men att dricka det orenat känns direkt motbjudande. Än mindre attraktivt känns det efter att ha bott vid Storsjön... Fint vatten som jag gärna dricker direkt!

Men jag är kanske bara bortskämd. Vissa delar av Mälaren har säkert bättre vatten som antyds ovan...

/Andreas
 
Mälaren grodhavet

Mälaren har varit och är underskattad. Stockholms skärgård är visserligen mycket fin men Mälaren hamnar oförtjänt i skuggan. Numera med de stora miljöproblemen bottendöd och fiskförsvinnande i Östersjön framstår Mälaren som förhållandevis jungfrulig. T ex så finns fortfarande ett kommersiellt och bra fiske efter gädda och gös i Mälaren.

Mälaren har visserligen en del vass och siktdjupet är inte i Vätternklass vare sig på sommaren eller annars men vilken enorm resurs så nära inpå befolkningscentra.

Thure
 
Vattnet ser inte alltid så aptitligt ut, fast sånt händer ju alltsom oftast även i skärgården...

Självklart är jag glad åt Mälaren, för mig är Mälaren lättillgänglig och har många gemensamma kvaliteter med skärgården. Man kan utan vidare paddla 10-15 mil på en tur från min "hemmabrygga" och detta utan att ha känslan av att snurra runt i en insjö.
Visst, vass och ont om klippskär, men gott om öar, fjärdar och vikar. Faktum är ju att det finns stora områden i skärgården också, där vassen står som spön i backen längs stränderna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.