Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten?

Vi är ett gäng som ska åka och vandra i Skottland till påsk.
Jag undrar om det är någon som vet skillnaden mellan Xinix KlearWater och Xinix Xinix AquaCare + fördelar och nackdelar?

//Johanna & the gang
 
Priset.
Vatten är ett livsmedel, tyvärr behandlar inte alla det så....Filterar och koka är enkelt och fungerar. Så gör givetvis även kemikalisering som i dina exempel innehåller samma aktiva komponent.
Eftersom överdocering av kemikalien är obra för magen....råder jag till det förra.
//J
 
Så den enda skillnaden mellan dessa produkter är priset?

Men de kommer ju från samma företag, borde de inte finnas någon annan skillnad?
Eller är det så att de säljer samma produkt i olika förpackningar? Borde de inte ha samma namn då?

Någon har någon erfarenhet av dem?
 
Dricker du kommunalt vatten har du erfarenheterna som behövs.....Jo jag har prövat och det gick bra men jag föredrar min metod, filtrera, koka.
//J
 
Jag bodde i skottland ett år för ett tag sedan. Mitt råd är att strunta i kemikalierna och koka vattnet istället. Åtminstone om du ska vandra i kullarna, så är det i princip ingen risk att du får i dig "giftigt" vatten. Jag har pratat med friluftande skottar som aldrig renat vattnet överhuvud taget, bara kört med kåsan direkt i bäckarna hela sitt liv utan problem.

Det enda riktiga problemet är att fåren kan bära på nån parasit eller vad det var, som kan skada levern, men den dör om du kokar på vanligt vis. Nån annan inverkan i stil med konstgödsel eller så finns inte förutom i låglänta marker med människor och jordbruk. Där finns det ju generellt sett annat vatten att få tag på. :)
 
Xinix KlearWater Klordioxid (ClO2)
Xinix Xinix AquaCare Aktiv substans: Klordioxid (ClO2)

Skillnaden mellan dessa produkter är priset och förpackningen!
Solklart!
Undanber mig att Andersson förklarar mig, själv brukar jag inte förklara hr Andersson.
//J
 
Xinix KlearWater Klordioxid (ClO2) 30ml för 89:- 2966,67 kr/l
Xinix Xinix AquaCare Aktiv substans: Klordioxid (ClO2) 9ml för 69:- 7666,67kr/l

Det leder ju till att vattenfilter och lite extra bränsle blir närapå gratis....
//J
 
Xinix KlearWater Klordioxid (ClO2)
Xinix Xinix AquaCare Aktiv substans: Klordioxid (ClO2)

Skillnaden mellan dessa produkter är priset och förpackningen!
Solklart!
Undanber mig att Andersson förklarar mig, själv brukar jag inte förklara hr Andersson.
//J


Jaja du kunde ju bara ha svarat på hennes fråga på en gång då, om du nu visste :)
 
Det stämmer att det är koncentrationen som skiljer.

AquaCare är mer koncentrerat och droppas i glaset/muggen eller i vattenflaskan. KlearWater doseras med en kapsyl per liter vatten och kan även förses med en spraypump för att kunna spraya vätskan på händer mm för att klara hygien.

Om det bara är för vattenrening borde AquaCare räcka ... mindre att bära på.

Jag har själv kollat upp dessa produkter. Jag kommer att vandra i Peru på hög höjd i Anderna under ca 3 veckor i sommar och på den höjden kokar vattnet vid för låg temperatur för att kan vara säker på bakterier mm ska dödförklaras.
Har tänkt att använda AquaCare för vattenrening och eventuellt dessutom komplettera med en flaska KlearWater för hygien mm. då inte tillräckligt med vatten finns att tillgå.

I skottland är det inget problem med vattenkvalitén så länge ni tar vattnet högre upp än fåren går ... men dessvärre går de ibland ganska högt upp.
 
Ang Xinix produkter!

Har med Xinix på alla mina turer. Men det är värt att tänka på är att överbliven lösning åldras snabbt! Efter en tid måste man dubbla dosen, men det går då inte att vara säker på resultatet!
Det kan därför betala sig att skaffa Aqua Mira istället. I stort sett samma brukslösning, resultat och användningsområden men tvåkomponenter som skall mixas. Inte mycket svårare men blir det lösning över, och min erfarenhet är att alltid blir det, går den att använda igen! Dessutom i små slagtåliga plastflaskor:
http://giardiaclub.com/aqua-mira.html
http://giardiaclub.com/aquamira/index.php
aquamira.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.