friskt vatten i asien?

Hur bär man sig åt för att skaffa sig rent vatten hela vägen mellan sverige och kina? Tänkte färdas med cykel. Alla tips om vattenrening välkomnas. Tack.
 
jod och filter

Det finns lite spridda diskussioner om vattenrening längre ner i forumet och under Fjällvandring. Där står en massa om tekniska detaljer.

Om jag själv skulle cykla genom Asien så skulle jag satsa på jod och filter. Jag skulle använda filter så fort jag misstänkte att vattnet kunde innehålla giardia och jod så fort jag misstänkte något med litet smittämne, t.ex. gulsot. På många ställen skulle jag därför filtrera först och rena kemiskt sedan. Ofta skulle valet bero på om jag fann smaken på jodbehandlat vatten mer motbjudande än jobbet med att hantera filtret.

Kokning är naturligtvis rätt effektivt men det är otympligt när man behöver rena stora mängder varje dag. Klor är direkt undermåligt mot giardia och virus så det är inte något seriöst alternativ i USA eller flertalet uländer.

Filter är bra mot stora partiklar, som t.ex. giardia, men dåligt mot småskit som virus. Jag kan för lite om filter för att veta vilka jag skulle rekommendera, jag vet bara att jag har läst tester där filter har dömts ut som löjligt ineffektiva och att prislappen inte ger ledning nog. Tänk på att det är en viktig skillnad mellan filter som bara skall få vatten att se rent ut och filter som verkligen klarar av att filtrera bort (åtminstone större) mikroorganismer, som giardia och större bakterier.


Jod är bra mot bakterier, men det är rätt bra mot virus också. Det dödar även giardia, men det kan ta lång tid och man har inte något enkelt sätt att se om man har väntat länge nog.

Jod går att köpa i dyra specialvarianter, men vanlig jod för sårtvätt o.d. fungerar lika bra. Man brukar ha med sig några centiliter i en droppflaska. Själv använder jag en gammal förpackning för tippexförtunning. Normaldoseringen är 4 droppar per liter vatten, som får verka i en halvtimma. Detta förutsätter att man har en lösning med 2% jod, att vattnet är hyfsat rent, att det är rumstempererat och att man inte är ute efter att döda giardia. Vid en lösning om 1% jod (vanlig på svenska apotek) får man ta 8 droppar. Kallt vatten kan behöva flera timmars behandlingstid. Smutsigt vatten behöver högre dosering och längre tid (svårt att säga exakt hur mycket). Gidardia behöver alltid lång tid eftersom parasiten har ett hårt skal. Även här är det svårt att säga exakt hur länge. Men en tumregel är att det mesta blir rent över natten, om det inte är för kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.