Ziplock som tål kokande vatten?

Något tips på påsar som typ till real som man kan köpa löst? Köpte några zip-påsar på lokala pappersgrossisten, men de är inte helt täta och av budgetkvalité. Funkar till torkat men skulle vilja ha påsar som man kan hälla kokande vatten i och låta maten dra.

Annars får jag hälla det i mattermosen. Rent värmemässigt tror jag inget slår den, men den väger ju lite mycket. Tänkte mig hellre en bra zip-påse och sy ett litet isolerande fodral.

Såg bla att Jörgen fjäder letade sådana påsar för några år sedan. Uppdatering?
 
Toppits Ziploc påsar som jag köper på vanliga ICA-butiken tål i allra högsta grad kokande vatten.
Kör ofta med sk FreezerBagCooking i dom.
//Peter
 
Köpte sådana ppåsar på IKEA för något år sedan och har några kvar. Kollade just om de tål kokande vatten och de såg bra ut. men har å andra sidan inte prövat att äta ur dom, men du kan ju pröva själv. det är ju ingen jätteinvestering om man säger...
 

avslutad210712

Gäst
Hittade idag ziplock-påsar på nätet som eventuellt kan vara intressanta. Har mailat grossisten och återkommer om/när jag får svar. Verkar som att de är både planbottnade och eventuellt också aluminiumbelagda. Sen återstår frågan om de klarar kokande vatten och såklart ett eventuellt pris.
 
De flesta fryspåsar brukar tåla kokande vatten (om man bara undviker de allra billigaste). Topits, som någon nämnde, funkar bra. Även jag har använt 1-liters modellen, vilket har varit rätt lagom. Man kan ju bara trycka ut luften som blir över och vika påsen på mitten efter man har stängt den, så blir den som en halvliters...

/OJ
 

avslutad210712

Gäst
Hittade idag ziplock-påsar på nätet som eventuellt kan vara intressanta. Har mailat grossisten och återkommer om/när jag får svar. Verkar som att de är både planbottnade och eventuellt också aluminiumbelagda. Sen återstår frågan om de klarar kokande vatten och såklart ett eventuellt pris.

Har fått en provpåse och jag tycker att de ser riktigt lovande ut så då är frågan om det är någon fler som är intresserad av att dela på en beställning eftersom en kartong innehåller 1000 påsar och det känns i mesta laget för min del. Lite beroende på storleken så kan man säga att priset ligger på ungefär 4-6 kronor per styck vilket kanske kan vara lite i mesta laget. Är aluminiumbelagd polyetenplast och de känns riktigt stadiga och egentligen torde de nog vara mer av flergångs- än engångspåsar men då krävs det säkert att man diskar ur dem redan på fjället och det var väl liksom det man vill undvika......
 
Eftersom dom vanliga Ziplock-påsarna från Toppits fungerar hur bra som helst så kan jag inte, direkt, se någon annan anledning till att köpa några andra.
Så jag tackar för erbjudandet men tackar ändå nej.
//Peter
 
Har fått en provpåse och jag tycker att de ser riktigt lovande ut så då är frågan om det är någon fler som är intresserad av att dela på en beställning eftersom en kartong innehåller 1000 påsar och det känns i mesta laget för min del. Lite beroende på storleken så kan man säga att priset ligger på ungefär 4-6 kronor per styck vilket kanske kan vara lite i mesta laget. Är aluminiumbelagd polyetenplast och de känns riktigt stadiga och egentligen torde de nog vara mer av flergångs- än engångspåsar men då krävs det säkert att man diskar ur dem redan på fjället och det var väl liksom det man vill undvika......

Vart har du fått tag på den informationen eller du kanske inte vill lämna ut företagsnamnet*S*

Vore kul att testa någon påse först innan man beställer i bulk....

/Krister
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.