Dricka vatten från sjö med algblomning?

Om det pågår algblomning i en sjö, finns det något man kan göra för att göra vattnet drickbart? Normalt sett kokar jag det vatten jag skall dricka.
 
Nä för H-E, drick INTE vatten från sjöar med algblomning. Flera arter av cyanobakterier (blågröna alger) producerar toxiner som kan vara väldigt giftiga.

"Cyanobakterier kan bilda flera sorters toxiner. Några exempel är:
levertoxiner, som är peptider. De viktigaste är mikrocystiner och nodulariner. Det finns ett stort antal varianter av dessa.
nervtoxiner som är alkaloider
lipopolysackaridtoxiner, som finns i cellväggarna hos cyanobakterierna
Mikrocystiner är de mest problematiska vad gäller sötvatten i Sverige på grund av att de är vanligast, de är mycket giftiga och är stabila. De förstörs till exempel inte vid kokning."

mer info:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/algtoxinforgiftning/
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...nobakterier-bla-grona-alger-och-deras-gifter/
 
Aj fan, tack för infon.
I så fall måste man efter kokning filtrera det i aktivt kol för att få bort toxinerna, bättre att ge tusan i det.
 
Var hade du läst att man kan göra så? Jag vet att det är ett big no-no, speciellt eftersom vi har hund. Gäller att hålla örnkoll så han inte får i sig algvatten och jag skulle inte få för mig att dricka det själv, även kokat och filtrerat.

Inte läst, tänkte bara inte så långt, glömde helt bort dom toxiner algerna släpper ut.
Generellt så tar filtrering (keramiska filter) och kokning bort bakterier och protozoa men lämnar alla kemikalier inkl toxiner, för att ta bort dessa så gäller filter av aktivt kol, men troligen krävs det ett rätt så stort kolfilter och säkerligen flera steg för att effektivt ta bort kemikalier.
Dom portabla filter som finns på marknaden som har aktivt kol har det för att reducera lukt och smak, har inte hittat något om reducering av kemikalier
 
Ett funktionellt kolfilter bör du ha inbyggt i bilen eller båten, för bära det vill du inte!


Grov,finfilter och kol väger ju inget - däremot tar det lite volym - ungefär som en ölburk.

Men det sparar man ju in på att knappt behöva vattenföråd om man vill - surhålslervatten från lite hydraoljefläckade skogsmaskinsspår kan fast utgöra råvara.
 
Hittar du inte vatten i naturen så kanske du ska börja me en ny hobby, knyppla,virka eller snid äggkoppar i trä..

Är det skitigt så renar man det eller så campar du trädgården
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.