Vatten, behövs rening?

Halloj

Jag och flickvännen hade tänkt knata runt lite i sörmlandsleden samt östgötaleden nu till sommaren dock är vi fundersamma på om man behöver rena vattnet på något sätt? Känns inte rimligt att gå med 10liter var på ryggen bara för att man inte kan få tag på vatten ute i skogen.
 
Det är ju en ganska stor led, jag har inte varit längre söderut på den än Tystberga/Nyköping. Men när jag själv varit på den tycker jag att Xinix har fungerat bra. Men en gång dock minns jag att jag var på väg norrut hem mot Sthlm och passerade Tyresta-flaten (tror jag den heter) och skulle koka vatten till lite mat, men lukten var så vedervärdig att det slutade med att jag drog vidare istället och överlevde på vattnet i vätskesystemet.

I juli kommer jag+1 vara ute i ca 5-7 dagar på lederna här i Stockholms skogsområden, men bara delvis på sörmlandsleden. Av erfarenhet vet jag att vattnet är ganska okej, men jag har i dagarna faktiskt funderat på om jag ska inskaffa ett riktigt system, i stil med "Katadyn Hiker", alternativt "MSR MiniWorks"; som är de tillsynes bästa vid mina efterforskningar. Jag tycker dock MSR:en verkar mer otymplig när jag pillade på en på Naturkompaniet igår.

Hur mkt vatten går åt per dag eg, jag tänker mig att minst 2 liter i varje vätskesystem när man vandrar såhär i sommarhetta och i terräng, sen matlagning kanske ytterligare 2 liter. Så runt 6 liter per dygn (som ska filtreras och rengöras). Det är väldans mycket vatten det om man är ute länge.

Hade jag varit ensam, hade jag nog klarat mig. Men ska man tillgodose vattenbehovet för 2 personer under flera dagar så vill jag eg inte återuppleva alla timmar framför gasköket som jag tidigare sommar haft. Detta med kokhet vatten som ska svalna innan man kan hälla det i vätskesystemet/flaska och inte ens då kanske man filtrerat det bra och smaken har man inte gjort något åt.

Jag kanske är otroligt lat eller missat något fundamentalt, men jag vill uppleva naturen och promenaden, med så lite onödig möda som möjligt på den korta tid man är ledig ifrån jobb m.m.

Ska ni inte vandra långt så räcker nog xinix dropparna :)
Kom ihåg också att det kan finnas mindre bråte/smuts i vattnet som kan vara trevligt att filtrera bort (typ nått grövre filter/sil) innan man xinix:ar det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Joakim Ambrosson Massor av förslag behövs! 19 olika rätter Friluftsmat 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.