Dricka vatten från sjö med algblomning?

Om det pågår algblomning i en sjö, finns det något man kan göra för att göra vattnet drickbart? Normalt sett kokar jag det vatten jag skall dricka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nä för H-E, drick INTE vatten från sjöar med algblomning. Flera arter av cyanobakterier (blågröna alger) producerar toxiner som kan vara väldigt giftiga.

"Cyanobakterier kan bilda flera sorters toxiner. Några exempel är:
levertoxiner, som är peptider. De viktigaste är mikrocystiner och nodulariner. Det finns ett stort antal varianter av dessa.
nervtoxiner som är alkaloider
lipopolysackaridtoxiner, som finns i cellväggarna hos cyanobakterierna
Mikrocystiner är de mest problematiska vad gäller sötvatten i Sverige på grund av att de är vanligast, de är mycket giftiga och är stabila. De förstörs till exempel inte vid kokning."

mer info:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/algtoxinforgiftning/
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...nobakterier-bla-grona-alger-och-deras-gifter/

Aj fan, tack för infon.
I så fall måste man efter kokning filtrera det i aktivt kol för att få bort toxinerna, bättre att ge tusan i det.

Var hade du läst att man kan göra så? Jag vet att det är ett big no-no, speciellt eftersom vi har hund. Gäller att hålla örnkoll så han inte får i sig algvatten och jag skulle inte få för mig att dricka det själv, även kokat och filtrerat.

Inte läst, tänkte bara inte så långt, glömde helt bort dom toxiner algerna släpper ut.
Generellt så tar filtrering (keramiska filter) och kokning bort bakterier och protozoa men lämnar alla kemikalier inkl toxiner, för att ta bort dessa så gäller filter av aktivt kol, men troligen krävs det ett rätt så stort kolfilter och säkerligen flera steg för att effektivt ta bort kemikalier.
Dom portabla filter som finns på marknaden som har aktivt kol har det för att reducera lukt och smak, har inte hittat något om reducering av kemikalier

Ett funktionellt kolfilter bör du ha inbyggt i bilen eller båten, för bära det vill du inte!

Grov,finfilter och kol väger ju inget - däremot tar det lite volym - ungefär som en ölburk.

Men det sparar man ju in på att knappt behöva vattenföråd om man vill - surhålslervatten från lite hydraoljefläckade skogsmaskinsspår kan fast utgöra råvara.

Hittar du inte vatten i naturen så kanske du ska börja me en ny hobby, knyppla,virka eller snid äggkoppar i trä..

Är det skitigt så renar man det eller så campar du trädgården

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips