Rena vatten?

Hej!

Har ni några bra tips på var man kan köpa vattenreningstabletter eller liknande medel?

Det har funnits en butik som hette WAFE men den verkar inte finnas längre, dom hade mycket vattenreningsprodukter (www.wafebutik.se). Har varit på apoteket och där har dom bara tankrengöringsmedel för båttankar och liknande.
"Rengöringsmedlet" ska användas på Nya Zeeland, där finns en speciell parasit som helst ska dö av behandlingen.

Alla tips mottages tacksamt!

Hannah

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du ska använda det på Nya Zeeland och det ska utrota någon lokal parasit så kanske man skulle kolla upp ifall man kan köpa något effektivt medel på plats?

nenonen; sa:
"Rengöringsmedlet" ska användas på Nya Zeeland, där finns en speciell parasit som helst ska dö av behandlingen.

Alla tips mottages tacksamt!

Hannah

man blir ju nyfiken på den härringa parasiten, vad heter den rackarn.. dör inte av multipla kokningar?

Eftersom jag inte vet vilken parasit du pratar om så vet jag ju inte om den dör, men den borde göra det.
Xinix Aquacare fanns åtminstånde på naturkompaniet i hörnet sveavägen/odengatan i stockholm.

Personligen gillar jag produkten.
mkt bättre än puritabs.

/Torbjörn

hobbes; sa:
Eftersom jag inte vet vilken parasit du pratar om så vet jag ju inte om den dör, men den borde göra det.
Xinix Aquacare fanns åtminstånde på naturkompaniet i hörnet sveavägen/odengatan i stockholm.

Personligen gillar jag produkten.
mkt bättre än puritabs.

/Torbjörn

kom att tänka på att eftersom det är en parasit så kan du ju rensa bort den med hjälp utav ett filter.
själv använder jag MSR miniworks tillsammans med aquacare, lite hängslen och livrem tänk..

orren86; sa:
Om du ska använda det på Nya Zeeland och det ska utrota någon lokal parasit så kanske man skulle kolla upp ifall man kan köpa något effektivt medel på plats?

Instämmer, div preparat och filter säljs i varenda frilufts- eller fiskeaffär där. Inga problem att få tag på det m.a.o.

nenonen; sa:
Vad är det för parasit? Giardia?

Xinix Aquacare är bra men något känsligt (glasflaska) och med begränsad livslängd. Jodopax är ju annars ganska smidigt om man inte är överkänslig mot jod.
Det smidigaste är kanske något filter, t.ex. från Katadyn, MSR eller någon annan tillverkare.

[Ändrat av haskell 2006-01-18 kl 14:57]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips