Skapa "smutsigt" vatten för att rena det

Tänkte naturligtvis inte miljöförstöra men skulle behöva lite ofarligt smutsigt vatten för att öva vattenrening med mina scouter. Det ska gärna likna det som vi hittar ute i naturen men vara ofarligt att prova på.

Jag har läst diverse pajkastningsdiskussioner här på Utsidan där "man kan dricka allt", "djuren renar inte", "våra förfäder dog inte" etc Vill helt inte ha den typen av svar.

Vad jag vill göra är att öva på att rena vatten som kanske rinner i en bäck men ser inte allt för rent ut. Detta naturligtvis även med kartan så att det inte ligger kemiska indutrier, städer eller stora jordbruk uppströms.

Vi ska sedan rena genom att:
- Filtrera genom tygbit (ex scouthalsduken)
- Filtrera genom tygbit + Klortablett (Micropur)
- Filtrera genom tygbit + koka i 3 minuter
- Filtrera genom tygbit + rena i eget filter (krossad kol och småsten i en 1,5liter PET)
- Filtrera genom tygbit + Sawyer Mini

Vi kommer tyvärr inte vara ute där det finns en bäck utan nära Saltsjön. Därför vill jag ha med "smutsigt vatten"

Min tanke är att blanda 1dl finmalen matjord i 1liter vatten och koka upp detta (för att döda otäckheter), addera ytterligare 4liter vatten för att få 5liter "smutsigt vatten".

Huvudorsaken till att ha "säkert" "smutsigt vatten" är att jag vill för allt i världen inte att scouterna ska bli sjuka. Det blir de säkert inte ändå men i alla fall.

Tankar om mitt "smutsiga vatten" eller mina sätt att rena mottages tacksamt.

//B
 
Intressant övning.

Det finns ju smutsigt och smutsigt vatten. Det man uppfattar är ju större partiklar, "smuts", mindre partiklar "grumligt", färg, lukt, och smak. Säkert andra saker med.

Intressantast blir ju att se vilka olika saker som de olika "filtren" klarar av.

Matjord innehåller kanske inte alla saker som man vill kunna filtrera.
Jag skulle titta på att blanda ut vattnet med nånting med mer andel fina fraktioner än matjord också. Tex. fin lera.
Sen är ju frågan om man kan få vattnet att ta smak/lukt och färg av humusämnen och liknande på kort tid.

Testa några olika blandningar i liten skala först, innan storkoket, blir mitt råd.
 
Kaffe, saft, choklad kanske kan vara vettiga "föroreningar".

Poängen då blir ju att om vattnet har blivit smaklöst efter reningen så är det "rent".

Det är ju inte 100% autentiskt, men jag tror det kan fungera som illustration.
 
Matjord innehåller kanske inte alla saker som man vill kunna filtrera.
Jag skulle titta på att blanda ut vattnet med nånting med mer andel fina fraktioner än matjord också. Tex. fin lera.
Sen är ju frågan om man kan få vattnet att ta smak/lukt och färg av humusämnen och liknande på kort tid.

Testa några olika blandningar i liten skala först, innan storkoket, blir mitt råd.

Ska leta efter lite fin lera och blanda i

Man kan ju köpa aktivt kol och filtrera bort
Tänkte att kol från eldstaden kunde vara bra nog. Lite ta vad som finns och nödsituationstänk

Kaffe, saft, choklad kanske kan vara vettiga "föroreningar".
Poängen då blir ju att om vattnet har blivit smaklöst efter reningen så är det "rent".
Det är ju inte 100% autentiskt, men jag tror det kan fungera som illustration.

Bra där, en espresso åker i

//B
 
Vatten från en långsam å eller avvattningsdike kan du säkert få tag på.

Melittapåsefiltering är en realistisk metod.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.