Nybörjarfråga om vatten

Ursäkta en nybörjare, men hur gör ni med vatten när man är på vandring? På en 4-dagarstur antar jag att det som gäller är att ta vatten i naturen men samtidigt så dricker man säkert flera liter om dagen när man vandrar så hur gör man rent praktiskt med vattenhygienen? Det funkar väl inte att börja varje morgon med att koka 2-3 liter vatten på ett Trangiakök för att sen fylla på flaska?
Eller fyller man helt enkelt sin vattenflaska direkt i åar, bäckar etc med färskvatten i förtröstan på att det utan problem är drickbart? I Norrlands obygd kanske det funkar men är vattnet lika hälsosamt i en å i Småland eller en flod i Halland? Eller är det avstickare/stopp vid affärer/kiosker för vattenhämtning som gäller i mer bebyggda trakter?
 
I norrlands inland dricker jag nästan alltid direkt ur vattendragen. Iaf om det är strömmande vatten.

I fjällen i höstas körde jag dock med vattenreningspiller när jag tog vatten ur mindre vattendrag eftersom det var lämmelår och det låg döda lämmlar överallt.

I södra sverige kokar jag nog i allmänhet vattnet alt använder vattenreningspiller om jag överhuvudtagen är i närheten av mänsklig aktivitet. Södra sverige är ju också mer viltrikt osv, så risken för att det ligger osunda kadaver och ruttnar uppströms är ju större än på fjället... Dock är jag sällan ute några längre turer söder om Ångermanälven.

Kanske skulle man prova ett vattenreningsfilter? De är väl ganska billiga, behändiga och har bra kapacitet. Någon som har några tips om så'na?


/P
 
Att ta vatten ur mindre vattendrag ute i skogen upplever inte jag som något större problem. De är oftast hyfsat rena. Dock bör man vara försiktigare med större åar och älvar, jag tar liksom inte vatten ur Göta Älv och dricker (även om det är det vattnet som kommer ur kranen hemma...). De flesta sjöar är också helt okej, även om pH:t kan vara lågt, men om man bara dricker det under ett par dagar så är det ingen större fara. Men låt lukt och smak avgöra, och det finns vattenreningstabletter och andra saker man lägga i vattnet utan att behöva koka det om man är tveksam. (Det finns någon typ "salva" som man droppar i sitt vatten, någon typ av klorförening är det, jag vet att någon annan har tipsat om det här tidigare på utsidan men kommer inte ihåg vad det hette)

/Martin
 
I Sverige är vi tydligen ganska bortskämda med bra vatten så vattenrening är inte nåt som det prats så mycket om. När jag började läsa amerikanska ultralättsidor var jag först väldigt förvånad över deras bekymmer med vattenrening innan jag insåg att det i övriga världen är fullt normalt att behöva rena vattnet.

Det finns flera sätt att rena vatten, det beror lite på vad man vill få bort, hur mycket tid man har och vad man orkar bära med sig.

Bakterier och virus är ganska stora jämfört med vattenmolekyler så det går att filtrera dem genom keramiska filter som har en porstorlek som är tillräckligt liten (5 um är en siffra jag har hört). Filter är dock relativt klumpiga (du måste ha två behållare att hälla mellan, alternativt dricka direkt via filtret med det "smutsiga" vattnet i en behållare) och filter är INTE billiga i inköp (de räcker dock länge).

Filter brukar också vara ganska bra på att få bort tungmetaller och annat som inte är nyttigt.

Kokning brukar också fungera för att döda bakterier och virus, kokning kräver dock en massa bränsle.

Det finns olika typer av kemisk vattenrening, de flesta är klorbaserade (men man kan använda jod också, det lär dock påverka smaken väldigt negativt). På apoteket finns t.ex. puritabs, man KAN också köra med 2-4 droppar klorin per liter vatten (beroende på smutsighet). Klor dödar dock inte alla otrevligheter, jag tror t.ex att visa typer av sporer från bakterier överlever (i USA har de ett par bakterier som inte klor rår på, jag vet inte hur vanliga de är i Sverige).

Klor tar inte heller bort tungmetaller och sånt (men det finns kemiska preparat som innehåller ämnen som binder tungmetallerna så de lägger sig i en bottensamts, jag TROR att t.ex. puritabs fungerar så).

Det finns väldigt mycket myter om vatten och vattenrening (säg nåt som det INTE finns myter om:), jag har tyvärr inte hittat någonstans där nån tar upp alla varianter och problem så det är inte lätt att veta vad som är helt rätt. Jag kan mycket väl ha fel i nåt av det jag skriver ovan, men det är de slutsatser jag dragit efter att ha läst MÅNGA varierande åsikter.
 
Jag håller med Martin ovan... låt smak, lukt och omdömet avgöra... Rinnande vatten naturligtvis ett måste!

Leta efter vattendrag som sipprar ut från högre åsar eller mindre berg!

Härligt!

MVH
Jmlove
 
Ja, sannerligen smakar tablettrenat vatten i allmänhet apa. :)
Då skräpet samlas i en bottensats måste man ju ofta vänta på att det ska lägga sig och sedan "dekantera" vattnet till ett annan flaska om man ska bära det med sig.

Kollade runt lite på vattenreningsfilter och _så_ farligt dyra är de väl ändå inte? Om jag trekkade mycket i befolkade trakter som centraleuropa eller södra sverige skulle jag köpa ett direkt.

På Globetrotter fanns ett filter från MSR som renade 0,75 l/min, vägde 455g, hade måtten 21 * 9,5 cm och kostade 99.95 Eur.
Verkar helt OK tycker jag.


/P
 
Går du i jordbrukstrakter tror jag att du ska se upp med vattendrag som passerar förbi åkrar. Konstgödsel som lakats ut i vattnet kan du inte rena och det torkar nog ut dig snarare än släcker törsten.

/Rickard
 
Att släpa på vatten kan var lurigt om man skall vara ute många dagar. Om man tränar sin mage lite i mellanåt genom att äta och dricka lite av varje (enligt principen lite skit rensar magen) så brukar det gå bra att dricka ur de flesta strömmande vattendrag. Men för att vara på den säkra sidan och för att säkra tillgången i mer osäkra vattendrag utomlands exempelvis kan det vara bra med ett filter.

Säljer själv ett Katadyn på Prylmarknaden:
http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=14403

Det har funkat mycket bra och är en ganska lätt och smidig lösning på vattenproblemet. Lite dyrt dock :)
 
Vatten och kvalitet

I södra sverige, fyll på från brunnar och kranar, eller bär filter med dig. Mycket lättare än att bära vattnet.
Jod, kaliumpermanganat och silvernitrit liksom klor är bara olika kemiska sätt att binda tillsatserna som förorenar vattnet. Rinnande diken i jordbrukslandskapet bör du undvika!
En rejäl grusbädd ger ofta ett vida renare vatten än i själva bäck eller åfåran. Spade rekommenderas varmt.
Ett kombinerat pump vattenfilter rekommenderas. Ett filter av typen Safewater ger ett relativt högt vattenpris men framförallt inte så god vattenrening som med ett keramiskt filter för den mekaniska reningen och ett kemiskt för jonfällningen.
Talet om rent vatten uppe i lappland fick sitt redan på 1980-talet med en död ren uppe vid glaciären, för att inte tala om all renspillning på glaciären....
Givetvis kan du rena hjälpligt med en konservburk med grus och vitmossa samt träkol i men även den väger och kapsiteten står i direkt proportion till vikten.

Go slurk

Johan K
 
Kor har känsligare mage

Tilläggas kan att kors magar är känsligare för dålig vattenkvalite, än vad vår mage är.
Så hittar du ett badkar i en kohage, så är det bara att dricka på... :) (inget jag dock rekomenderar)
 
Vannforbruk og uttak fra elver

Jeg drikker utrolig mye vann når jeg er på fjellvandring. Regner med at med 20 kg's ryggsekk så går det minst 3 liter pr. dag om en går 10 timer. På sommeren drikker jeg fra flaske eller bekk minst 2 ganger på km for ikke å få for lite veske. Det er bedre å drikke mye enn lite. Tar alltid vann fra de store bekkene, for om det skulle ligge et kadaver i en liten fjellbekk med lite vann så.... Det sitter i alle fall noe i bakhodet her.

På vinteren er det vanskeligere å dra med seg mye vann. Har kjøpt en 1,5 liters plasttermos som forhåpentligvis rekker en stund utover dagen. Men det vil uansett være et problem om en ikke får etterfyllt denne. Kjøpte denne ved en nettbutikk i Norge:
http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=REL19&var_1

Denne holder ikke temperaturen like godt som gode ståltermoser, men om den holder vesken lunken/ikke frosset er det nok for meg. Skal prøve denne ut i fjellet snart..

Leif
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.