Kinnekull och vatten (igen)

Ska ge oss på Kinnekulleleden och sökte igenom forumet såklart. Hittade en gammal post från 2002 där man talade lite om vatten och då nämdes ju resturangen på Hög-kullen, nu verkar den inte finnas kvar så där kan man inte räkna med vatten. Hur är det annars på leden nu? Kan någon skriva lite mera exakt var det finns vatten?

Tack på förhand!

MVH
/ Richard
 
Jag hittar tyvärr inte min karta, men jag vet att det finns vatten ur kran vid vindskyddet nära Lasses grotta. det finns också en källa nära en (scout?)gård strax innan man kommer till Högkullen norrifrån.
Kanske hittar jag kartan om ett tag...
HåkanF
 
Hade vari kanon om du hittade den. Har en annan fråga också när det gäller Kinnekulleleden.

Vad tror ni som gått den om att korta leden vid Hissingsgården / Medelplana, om man nu skulle komma på sig själv med att inte hinna hela leden runt? Anledningen till att jag undrar detta är därför att vi kanske bar har havla söndagen på oss och då kan det bli en aning långt. Jag njuter hellre av 3mil än att ångar igenom 4,7. Har ni i så fall några bra tips på utgångspunkt? Vi skulle nog vilja övernatta vid lasses grotta.

Tack för alla svar!

MVH
/ Richard
 
Vatten finns

Jag och sambon gick Kinnekulleleden förra året och vi planerar en tur där igen, kanske nu till hösten (även om den bästa perioden är när det blommar som bäst).

Precis som HåkanF säger så finns det vatten att hämta precis norr om högkullen, bakom en gammal gård av något slag. Vidare finns det vatten vid Lasses Grotta, vid Hällekis Camping samt någonstans mellan Västerplana och Råbäcks Gruva, minns inte exakt var och har också kartan hemma. :)

Vattnet är kanske inte det allra fräschaste att dricka rakt upp och ner, men det kan ju användas till matlagning samt att kokar man det så går det ju att dricka vid ett senare tillfälle. Jag skulle dock ta med dricksvatten för iaf den första dagen.

Min sambo är helt ny inför fenomenet vandring men vi gick ändå hela varvet runt (förutom nån kilometer på slutet då vi vek av mot Källby för att hinna med bussen) på 2 dygn, dvs halv fredag, hel lördag och halv söndag. Då gick vi alltså i ganska lugn takt.

Bra karta över kinnekulleleden:
http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf

Lycka till!
 
Jag skulle inte oroa mig för vattenkvaliten. Jag har druckit vattnet från samtliga källor längs leden utan minsta problem. Enda gången jag tyckte vattnet var av sämre kvalitet var näör vi fick vatten ifrån en kökskran i ett boningshus.
Jag ska leta efter kartan när jag kommer hem...
HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.